De fire spennene består av et metallstykke med flere hakk som henger i en wire, som er festet i selve spennen.
Hakkene passer i et fjærbelastet spor på motsatt side av støvelen. Øverst er det en kraftig borrelåsstropp.
Skiftet mellom gå- og kjøremodus gjøres men en liten slå på baksiden, men selve mekanismen som løsner overskallet fra underskallet er gjemt inne i skaftet.
Man merker ikke noe slark i kjøremodus. Innerstøvelen er avstivet foran, og av typen hvor den ene siden brettes over den andre. Innerstøvelen mangler hull til snøring.
I BRUK
Dette er en tøff sko med mange funky detaljer. I motbakkene har den godt gåutslag, men først og fremst framover.
Det betyr ikke så mye, men i flatt terreng føler man at skaftet bak hindrer maks utnyttelse av ankelleddet. Framover er gåutslaget bra, og støvelen føles nokså lett.
De fire spennene er unødig kompliserte – de er vanskelige å håndtere med hansker, og blir fort hengende og slenge.
Støvelen har også mange plastlag som må plasseres i riktig rekkefølge for å unngå krøll. Dette gjør den litt komplisert i bruk.
Når man spenner igjen støvelen for nedkjøringen merker man at plasten i overskallet ikke klarer å fordele trykket fra spennene like godt som på de beste skoene i testen.
Det er litt vanskelig å få de til å sitte tight. Dette gjør det litt ukomfortabelt å stramme støvelen hardt.
Men plasten er stiv og gjør skoa presis med god kraftoverføring. Samtidig føles den litt sprø, og det er litt kinkig når man prøver å stå aggressivt over skiene.
La Sportiva Synchro er støvelen for deg som vil ha en tøff topptursko som gir gode egenskaper både opp og ned - men uten å utmerke seg i den ene eller andre retningen.