Test av Diamir Vipec 12

Diamir Vipec er et imponerende stykke arbeid, men går det på bekostning av noe?

Sist oppdatert 9. oktober 2015 kl 10.28
I FRONT: Vipec 12 har utløsermekanisme i frontbindingen. Vi testet bindingen på et par Stöckli Stormrider 100 i 182 cm. Foto: Hans Petter Hval
I FRONT: Vipec 12 har utløsermekanisme i frontbindingen. Vi testet bindingen på et par Stöckli Stormrider 100 i 182 cm. Foto: Hans Petter Hval

Fritschi Diamir Vipec kom foran fjorårssesongen, som et innovativt tilskudd til tech-familien. I motsetning til alle de andre bindingen, har den sideveis utløsning i forbindingen, samtidig som bakbindingen løser ut horisontalt. Dette er standard på alpinbindinger og rammebindinger, og anses i utgangspunktet som en fordel sikkerhetsmessig. Men det er komplisert å få til og de andre har styrt unna.

Vipec har heller ikke fått DIN-godkjenning. Som følge av utløsermekanismen foran må pinnene foran justeres presist etter støvlenes bredde. Det at tåbindingen tillater en del sideveis forflytning, betyr ikke at den løser ut selv om du måtte treffe noe hardt i underlaget og dermed påføre bindingen trykk. Ved vertikal utløsning i bakbindingen, vil frambindingen fortsatt sitte fast, men ved at støvelen dyttes forover vil den løses ut låsemekanismen på tåbindingen og dermed løse der også.

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse
Relaterte artikler
skibinding på blå ski
Test av Skitrab TR1 toppturbinding

Den beste tech-kjørebindingen?

to par ski med bindinger
To nye bindinger for topptur testet

Duelltest: Marker Cruise vs Dynafit Ridge

skibindinger
Test av ATK Raider 13 EVO

Test: ATK Raider 13 EVO

toppturbinding
Liten og lekker godbit fra ATK

Test av ATK Crest 10 toppturbinding

toppturbinding
Test av Marker Cruise

Test av Marker Cruise

toppturbinding
Spennende nyhet med innovativ bakbinding

Test av Dynafit Ridge toppturbinding

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen