Skiekspert Bjørn Jarle Kleppen ved Molde Skiservice er tilbake med del tre i serien om hvordan du kan reparere skiene dine hjemme. Denne gangen handler det om hvordan du enkelt kan fikse grove riper i skisålen. Riktignok med et forbehold: Hvis skaden går helt inn til kjerna på skien, anbefaler Kleppen å kontakte en profesjonell skireparatør som kan felle inn et nytt stykke såle for et mer holdbart resultat.
For mindre grove og lange riper kan du imidlertid klare deg med det rette utstyret og litt tid. Kleppen understreker at selv om reparasjonen ikke vil bli like sterk som en profesjonell innfelling
– Når du smelter sålebelegg inn i større skader vil dette lett løsne og blir ikke like sterkt som en profesjonell reparasjon med innfelling av et nytt stykke såle, sier Eksperten.
Han anbefaler likevel folk om å fikse dette selv dersom du ikke har en ekspert i nærheten. Da unngår du at skiene trekker vann, ruster og delaminerer.
Slik gjør du det
Før du begynner, må skien være helt tørr og ha romtemperatur for å sikre at materialene fester seg ordentlig. Kleppen forklarer prosessen steg for steg:
Forbered skaden:
Bruk en tapet- eller teppekniv for å fjerne løst sålebelegg rundt skaden.
Rens skaden grundig ved å fjerne eventuelle løse biter og puss flaten jevn med grovt sandpapir.
Tett eksponert kjerne (hvis aktuelt):
Hvis skadene avslører trekjerna i skien, dekk denne åpningen med epoksy-lim. Dette forhindrer at varmen fra sålestiften smelter kjernen og skaper luftbobler, noe som kan gjøre det vanskelig å tette skaden.
Smelt inn nytt sålemateriale:
Tenn på en sålestift (kan kjøpes i sportsbutikker) og la det smeltede materialet dryppe ned i skaden. Pass på at hele skaden fylles jevnt.
Form og glatt ut:
Etter at sålematerialet har avkjølt seg, filer du forsiktig ned det overskytende med en panserfil i skienes fartsretning. Dette sikrer at skien får en jevn overflate.
Bruk en skarp stålsikling for å oppnå en enda glattere finish.
Avslutt med sliping:
Bruk en slipematte eller Fibertex for å sikre en jevn overflate som er klar til voksing. Kleppen anbefaler å gå tilbake til voksprosedyrene fra del én og to i denne serien for best mulig resultat.
Dette trenger du
Bryne
Stålfil med holder
Smergelpapir, 400 korning pluss minus
Panserfil
Stålsikling
Drill med stor omdreiningshastighet.
Slipematte / Fibertex og en klosse med borrelås (lag selv)
Voks. Velg farge for riktig temp. i snøen. Bruk ofte gul og rosa som er mykere og fetere.
Skireparatør avliver seiglivet myte om metting av skisåler.
Viktig å huske
Kleppen understreker at dette er en midlertidig reparasjon for de som ønsker å forlenge skienes levetid på kort sikt. Ved store skader eller for optimal ytelse bør du oppsøke et skiverksted for mer avansert reparasjon.
Med denne enkle guiden kan du spare tid og penger ved å reparere grove riper hjemme, og få skiene tilbake i bakken raskt og effektivt.
Mange topptur- og frikjøringsski leveres eller slipes med feil kantvinkel. Eksperten mener det i verste fall kan være farlig. Dette bør du vite om den «hengende kanten».
Swix-mann Paul Aunaas avviser skireparatør Bjørn Jarle Kleppens påstand om at varmvoksing er bortkastet.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.