– Det som får en hodelykt til å fungere bra til skikjøring er hvor langt og hvor bredt lyset sprer seg, og etter min mening blir det bare bedre desto bredere lyskjeglen er, sier frikjører Knut-Hendrik Lajord fra Veri Media.
Knut-Hendrik har lang erfaring med skikjøring med lykt på hodet, og fått med seg voldsomme utviklingen som gjør at et skisenter i disse tider ikke blir bare oppkjørt på dagtid, men også på kveldstid. Knut-Hendriks lokale skianlegg Sogn Skisenter, åpner etter mørkets frembrudd enkelte dager i uka. Treffer du på en ganske vanlig pudderdag her, lyser fjellet opp av frikjørere med hodelykter.
Med en god lykt, har du faktisk langt bedre sikt enn på en overskyet dag i fjellet.

GOD SIKT: Med en skikkelig lampe på hodet, har du bedre sikt enn på en overskyet dag til sammenlikning. Knut-Hendrik Lajord setter gjerne store backflips på natta med lys på hodet. Bilde: Vegard Aasen
LAGES DET HODELYKTER SPESIFIKT MOT SKIKJØRING?
– Det finnes hodelykter som er spesifikt rettet mot skikjøring og raske aktiviteter utendørs. De mest brukte lyktene her i Sogn kommer fra norske Moonlight Mountain Gear. Fordi prisen er fornuftig og de har de kvalitetene som vi trenger.
Som at de kan festes på en skihjelm. Det er det ikke så mange som kan. Men det er flere som lager utstyr for frikjøring nå, sier Knut-Hendrik og nevner merker som Lupine og Magic Shine.
Flere av de store merkene, som Petzl og Silva har ikke spesifikke modeller du kan feste på skihjelmen, sier Lajord og mener samtidig at hodelykter som er mer rettet mot løping og generelt friluftsliv ikke holder mål i dette selskap. Og at det finnes mange som er tilpasset terrengsykling. Fri Flyts søstermagasin Terrengsykkel hadde nylig en stor test av sykkellykter på 1000 lumen og oppover.
HVA ER DET SOM GJØR EN HODELYKT GOD TIL FRIKJØRING?
– Kombinasjonen av hvor langt og bredt det lyser. Når du begynner å kjøre fort på ski i mørket, så trenger man lys ut til sidene for å kunne vurdere farten din godt nok.
Lengde på lyset vil i prinsippet gi deg bedre planleggingstid jo lengre lyset ditt rekker.
Vekt på hodet har også personlig betydning, da denne er grei å holde nede. Man merker veldig godt noen ekstra gram på hodet.
En god festeanordning er også veldig godt å ha. For eksempel at lykten bare kan festet i det trofaste GoPro-festet.
HVA SKILLER EN GOD HODELYKT FRA EN DÅRLIG LYKT?
– Forskjellen er spredningen av lyset og varighet av maksstyrke på hodelykten. Billige lykter eller lykter som ikke er designet for skikjøring vil ofte ha lengre eller like lang lysstråle fremover, men lite eller ingen til sidene.
Dette gjør det vanskeligere å bedømme fart, og du mister mye av opplevelsen på ski.
I tillegg legger jeg merke til at flere hodelykter dimmer ned på oppgitt maksstyrke etter kort stund, da de blir for varme.
Dette skyldes rett og slett for dårlig design på kjøling av lykten, og da er det lettere å dimme ned lykten enn å forbedre kjøling.
NÅR ER HODELYKTEN GOD NOK?
– Det som er bra nok, er en lykt med god spredning og grei nok lengde. En god hodelykt for skikjøring trenger absolutt ikke være den kraftigste eller dyreste, så lenge kjeglen til lyset oppfyller kravene.
Det må jo også nevnes at batterikapasitet, styrke på lykten og festeanordning er viktige punkter for meg.

LYS LUE: Frikjøring med hodelykt var for noen få år siden en relativt ukjent aktivitet, men de siste årene har det tatt helt av. Ikke minst på grunn av åpningstiden til skianleggene som gjerne er etter mørkets frembrudd i ukedagene. Knut-Hendrik Lajord med fler har funnet løsningen. Hodelykter. Kraftige sådan. Bilde: Vegard Aasen.
HVOR MANGE LUMEN MÅ MAN HA TIL SKIKJØRING?
– Dette er jo en smakssak og varierer en del på bruksområde (også til skikjøring).
Er du en person hvor grammene teller mer enn funksjonalitet så går lumens ned og du klarer deg sikkert med det, men er du en skikjører som liker høy fart og for eksempel kjører for det meste i heisen, vil en kraftigere lykt passe deg bedre.
Ut i fra mine erfaringer vil jeg si at jeg vil minimum ha 1700lm for skikjøring og dette strekker seg helt opp til 5000lm.
HVA SLAGS HODELYKT BRUKER DU PÅ SKI?
– Den jeg bruker klart mest er 5000lm fra Moonlight. Denne er såpass kraftig at den lyser opp det jeg trenger til enhver tid. Den klarer alle typer forhold og hastigheter uten at man føler lykten er en hindring.
ER DET DEN BESTE?
– Ikke nødvendigvis. Den har et stort batteri og er litt bråkete, da den har en vifte på toppen som setter i gang når man kjører full styrke.
Den jeg derimot mener er best er den jeg aldri har prøvd før. Nemlig 3200 lykten. Den er kraftig nok for en skikjører i alle forhold. Den er lett, har ikke vifte og virker mer solid konstruert enn de litt eldre 5000ml og 10000lm lyktene.
Det kan faktisk være greit å nevne at det omtrentlig koster omtrent 1kr pr lumen du kjøper.
KAN MAN FÅ FOR MYE LYS?
– Jeg mener faktisk at det enkelte ganger kan bli for mye lys! Bikker du 5000-6000 lumen blir det enkelte ganger for mye refleksjon i snøen, slik at du blir mer blendet enn det du ser foran deg.
Dette gjelder gjerne når det snør eller du kjører mye pudder. Får du en snøføyk i fra en kompis foran deg, og du har 10 000 lm på hodet, så ser du virkelig ingen ting lengre.
Skal du utnytte 10 000lm maksimalt, så skal du virkelig kjøre fort på ski!

LYS PÅ TOPPTUR: Behovet for lys på topptur er ikke nødvendigvis det samme som ved heisbasert skikjøring. Skjermdump: Veri Media
HVOR LENGE VARER DE FØR DU MÅ LADE?
Forventet levetid med maksstyrke på lyktene jeg kjører med, er som regel ligger rundt 1,5 – 2 timer før de dimmer ned styrken, slik at du kommer deg hjem.
HVA GJØR DU NÅR BATTERIET GÅR TOMT OG DU VIL KJØRE MER?
– På kveldskjøring (som varer i 3 timer) har jeg alltid et ekstra batteri i bilen, men har til dags dato enda ikke brukt det. Man kjører jo sjeldent mye lengre enn 10 min hvor man trenger full styrke, så hvis man er litt påpasselig med å skru ned styrken/skru den av på vei opp, så varer dette ofte hele kvelden uten problemer.
På toppturer bruker man som regel minste lysstyrke på vei opp og full pupp på vei ned. Tror ikke jeg bruker 50% av batteriets kapasitet til en vanlig topptur på 2 – 3 timer.
HVA GJØR DU MED BATTERIENE NÅR DU STÅR PÅ SKI?
– Når jeg bruker lyktene, så har jeg de som oftest i sekken fordi batteri og strømforsyner blir for stort til å ha i jakken. Men dette gjelder kun 5 og 10 lumen lykten. De andre går fint i en lomme. Har brukt de i ganske kalde omgivelser uten å kjenne på at de blir fort tomme.
HVORDAN SKAL BATTERIENE LAGRES?
– Noen anbefaler å ha de fulladet over sommeren, mens andre sier 30-50%. Siden det er Li-ion batterier, så gjør jeg det sistnevnte, fordi det er det som blir anbefalt generelt om slike type batterier. Et batteri skal også kunne gjennomgå 500 ladesykluser uten at det skal tape noe som helt effekt.
SJEKKPUNKTER FOR HODELYKTEN (HVIS DU SKAL BRUKE DEN TIL FRIKJØRING I BAKKEN)
1500 – 2000 lumen (minimum)
Feste til hjelm
God kjøling - uten god kjøling vil lykten varmes for mye, slik at den dimmer automatisk
Lyskjeglen skal både være bred og lang
Batterikapasitet på minimum 1 time ved max styrke
Vekt på hodet - En hodelykt kan bli for tung. Spesielt om batteriene sitter fast
Se Veri Media sin fantastiske film fra hodelyktkjøring i Sogn og Sogndal, laget i forkant av Fjellsportfestivalen 2020.