Test av Völkl Inuk

Test av Völkl Inuk
Kategori
Topptur
Vekt
1417 gr
Midtbredde
82.6 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 5 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt rocker foran. Som på de andre ...toppturmodellene har Völkl holdt vekten nede, uten å overdrive. Fleksen gjennomsnittlig foran og stiv bakover. Den har forholdsvis lang svingradie og innsvinget går langs hele lengden, altså er det ingen taper.

På snø:

Inuk gir følelsen av å kjøre storslalåm på smeltet skare, den er smal og ganske langsvingt, og rockerkonstruksjonen oppdaget vi ikke under kjøring. Den svinger altså fint, men er vanskeligere å sladde. I løssnø må du tilpasse teknikken slik at den ikke skal skjære ned. En velbygd og ski med kvalitetsfølelse, men det finnes alternativer som både fl yter bedre og er lettere å håndtere på problemføre.

SFI (Ski Flex Index)

6
6
6
5
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl Inuk:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 66655
Merke
Völkl
Modell
Inuk
Produsert i land
Kina
Andre lengder
163, 170, 177
Gliflate
149 cm
Rocker bak
6 cm
Rocker fram
30 cm
Skjær
164 cm
Tapering bak
10 cm
Tapering fram
11 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
11.5 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
105.4 mm
Midje (smaleste midt)
82.6 mm
Maks fram (breieste fram)
119.6 mm
Innsving radius
24.5 mR
Koning (Framski minus bakski)
14.2 mm
Areal (en ski)
1726 cm2
Vekt
1417 gr
Relativ vekt
0.82 gr/cm2
Høyde på baktupp
13 mm
Høyde på framtupp
53 mm
Vinkelen på baktupp
23°
Vinkelen på framtupp
39°
Høyde spenn
7 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Huascaran

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og...
+

Dynafit Baltoro

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved...
+

G3 Spitfire LT

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er...
+

G3 District

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3....
+

Down Countdown 4

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i...
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

Black Diamond Carbon Megawatt

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil...
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Elan Himalaya 2013

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke...
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

K2 Backdrop

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå