Test av Super Maximo 80

Test av  Super Maximo 80
Kategori
Topptur
Vekt
1420 gr
Midtbredde
93 mm
Testet lengde
185 cm
Pris
Kr 9 000,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Super Maximo 80 har stiv bakski og myk framski, mest innsving i bakskia, og langt setback. Skia har en lang tuppbøy men ikke noe som kan kal...les rocker – dette er typisk for den italienske topptureksperten Skitrab. Lav egenvekt er også noe vi kjenner igjen fra merket.

På snø:

Skitrabs bredeste modell er 1,3 cm bredere enn navnet antyder, men med solid innsving foran og kort rocker føles den mer som ei ski for skjærende svinger på fast snø, enn en pudderplanke. Skia ligger godt på snøen og føles bra når det er jevnt og mykt. I pudder og på mer variert og slagete føre blir de vanskeligere å kontrollere. Å skrense frister ikke. Super Maximo er skia for toppturisten som finner god snø i moderat terreng og vil kose seg på lange turer.

Test av  Super Maximo 80

SFI (Ski Flex Index)

6
7
6
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Super Maximo 80:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 67645
Merke
Modell
Super Maximo 80
Produsert i land
Italia
Andre lengder
171,178
Gliflate
183 cm
Rocker bak
10 cm
Rocker fram
28 cm
Skjær
139 cm
Tapering bak
15 cm
Tapering fram
29 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
15 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14 cm
Maks bak (breieste bak)
115 mm
Midje (smaleste midt)
93 mm
Maks fram (breieste fram)
127 mm
Innsving radius
19.2 mR
Koning (Framski minus bakski)
12 mm
Areal (en ski)
1900 cm2
Vekt
1420 gr
Relativ vekt
0.75 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
70 mm
Vinkelen på baktupp
3°
Vinkelen på framtupp
40°
Høyde spenn
8 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Meteorite

Dette er Dynafit sitt kjøreski- alternativ, slik sett er den litt uvanlig fra dette merket....
+

Elan Himalaya

Tydelig asymmetrisk fleksprofil, der skia blir jevnt mykere fra stiv baktupp til myk fremtupp. Langt...
+

SGN Hurrungane 101

SGN er inspirert av Sogndal og frikjørende topptur-sogninger, og produsert i Sverige. Hurrungane 101 har...
+

Blizzard Zero G 95

Dette er en lett konstruksjon fra Blizzard, med lang innsvingsradius på midten, men radiusen er...
+

Stereo Lynx MK2

Stereo Lynx MK2 har jevn innsvingsradius, gjennomsnittlig fleks og litt mykere framski. Skia har lang...
+

Hagan Wai Boost

Wai Boost er den nest bredeste modellen i Hagans Wai-serie. Lite innsving i tuppene, mest...
+

Movement Alp Tracks 94

Lette ski er typisk Movement, og dette er nok en gang testens letteste konstruksjon. Mye...
+

Fischer Ranger 98 TI

Årets Ranger 98 TI har veldig mye innsving i midtskia og lite i bakskia. Denne...
+

Dynafit Dhaulagiri

Langt setback og mye innsving i fram- og spesielt bakskia kjenner vi igjen fra Dynafit,...
+

Kästle TX98

En lett konstruksjon med middels mye innsving, en del spenn og en lang, lav rocker...
+

G3 Findr 102 2017

Jevnt lang innsvingsradius, jevn fleks med litt stivere baktupp og mykere framski. Lav rocker i...
+

Movement Alp Tracks 100

Lignende ski som den foregående fra samme merke, men denne har litt bredere midje, lengre...
+

Armada Kufo 103

Denne skia er ekstremt asymmetrisk – veldig atypisk Armada: Kufo 103 har voldsomt setback som...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå