Test av K2 Backdrop

Test av K2 Backdrop
Kategori
Topptur
Vekt
1925 gr
Midtbredde
111.6 mm
Testet lengde
174 cm
Pris
Kr 6 499,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en ny toppturski som er hakket bredere enn klassikeren Coom...back og lettere enn Sidestash. Vi fikk dem i kort testlengde, men som vanlig er K2 litt lengre enn oppgitt. Som Dynafit og G3 har den lang radie foran og vesentlig kortere bak. Dette er motsatt av mange populære K2-modeller. Fleksen er middels foran og svært stiv helt bakerst.

På snø:

Backdrop oser pålitelighet og føles velkjent og velprøvd allerede før vi har prøvd den. Litt kjedelig altså? Ja, samtidig savner vi litt av snerten i svinginngangene som vi venter av en K2-ski, trolig på grunn av lite innsving i framskia. Flyten i pudder er som forventet, disse kan du kose deg med på de beste dagene. Backdrop blåser ikke konkurrentene av banen, men er et bra kompromiss, med forholdsvis lav vekt, og gode egenskaper på alt fra pudder til harde snørenner.

SFI (Ski Flex Index)

9
7
6
5
5

Fri Flyt helhetsvurdering av K2 Backdrop :

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
177 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 97655
Merke
K2
Modell
Backdrop
Produsert i land
Kina
Andre lengder
181
Gliflate
128 cm
Rocker bak
6 cm
Rocker fram
43 cm
Skjær
149 cm
Tapering bak
8 cm
Tapering fram
20 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
130.6 mm
Midje (smaleste midt)
111.6 mm
Maks fram (breieste fram)
142.35 mm
Innsving radius
24.2 mR
Koning (Framski minus bakski)
11.75 mm
Areal (en ski)
2126 cm2
Vekt
1925 gr
Relativ vekt
0.91 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
64 mm
Vinkelen på baktupp
°
Vinkelen på framtupp
40°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Huascaran

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og...
+

Dynafit Baltoro

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved...
+

G3 Spitfire LT

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er...
+

G3 District

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3....
+

Down Countdown 4

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i...
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

Black Diamond Carbon Megawatt

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil...
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Elan Himalaya 2013

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke...
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

Völkl Inuk

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå