Test av G3 Spitfire LT

Test av G3 Spitfire LT
Kategori
Topptur
Vekt
1650 gr
Midtbredde
87.5 mm
Testet lengde
177 cm
Pris
Kr 5 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er en spesielt lett konstruksjon, tvert imot blant de tyngst...e i dette selskapet. Smal midje og relativt lang radie (slik at tuppene ikke blir så brede), holder likevel totalvekta nede. Den har setback på åtte centimeter og montering på 15 bak. De har lite spenn.

På snø:

G3 Spitfire LT legger seg midt i løypa blant de smalere toppturskiene, ikke spennende på noen måte, men samtidig pålitelig og allsidig. Den føles mindre svinghissig enn radien tilsier, noe som trolig har med monteringen å gjøre. Vi savnet den snappy følelsen til noen av de andre. På den annen side everer den bra på stabilitet og flyt i pudder. Du nøler ikke med å ta med denne på de bratteste renneturene. En real arbeidshest av en toppturski, som stiller forberedt til alle oppdrag.

SFI (Ski Flex Index)

5
7
6
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av G3 Spitfire LT:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
177 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 57643
Merke
G3
Modell
Spitfire LT
Produsert i land
Kina
Andre lengder
170, 184
Gliflate
136 cm
Rocker bak
12 cm
Rocker fram
29 cm
Skjær
142 cm
Tapering bak
15 cm
Tapering fram
20 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14.5 cm
Maks bak (breieste bak)
110.3 mm
Midje (smaleste midt)
87.5 mm
Maks fram (breieste fram)
119.4 mm
Innsving radius
19.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
9.1 mm
Areal (en ski)
1726 cm2
Vekt
1650 gr
Relativ vekt
0.96 gr/cm2
Høyde på baktupp
17 mm
Høyde på framtupp
64 mm
Vinkelen på baktupp
24°
Vinkelen på framtupp
40°
Høyde spenn
4.4 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Huascaran

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og...
+

Dynafit Baltoro

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved...
+

G3 District

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3....
+

Down Countdown 4

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i...
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

Black Diamond Carbon Megawatt

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil...
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Elan Himalaya 2013

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke...
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

K2 Backdrop

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en...
+

Völkl Inuk

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå