Test av G3 District

Test av G3 District
Kategori
Topptur
Vekt
2024 gr
Midtbredde
111.4 mm
Testet lengde
179 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3. Superlette ski er ikke på kanadiernes repertoir, selv om Distri...ct klarer seg brukbart i konkurransen om areal per vektenhet. De har mye setback og har likevel bindingene montert bak dette. Ellers har den rocker foran og lite taper. Radien er middels, men den utmerker seg med et pinnestiv bakski og en ellers stiv fleks.

På snø:

District er en ski som det ikke er så lett å beskrive i inspirerte ordelag, men som det heller ikke er noen tvil om at funker til hva som helst av kjøring. Denne kan du helt klart stole på. Flyten i pudder kan ikke sammenlignes med Megawatt eller Huascaran, men til gjengjeld har den en solid og kontant følelse som du nyter godt av på skare og vårsnø. En allrounder som må tåle et minus fordi den bikker over tokilosgrensa.

SFI (Ski Flex Index)

8
8
7
6
5

Fri Flyt helhetsvurdering av G3 District:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
179 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 88765
Merke
G3
Modell
District
Produsert i land
Kina
Andre lengder
174, 187
Gliflate
113 cm
Rocker bak
25 cm
Rocker fram
41 cm
Skjær
135 cm
Tapering bak
20 cm
Tapering fram
24 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
14.5 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14 cm
Maks bak (breieste bak)
129.3 mm
Midje (smaleste midt)
111.4 mm
Maks fram (breieste fram)
139.5 mm
Innsving radius
24.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
10.2 mm
Areal (en ski)
2127 cm2
Vekt
2024 gr
Relativ vekt
0.95 gr/cm2
Høyde på baktupp
30 mm
Høyde på framtupp
74 mm
Vinkelen på baktupp
29°
Vinkelen på framtupp
44°
Høyde spenn
3.5 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Huascaran

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og...
+

Dynafit Baltoro

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved...
+

G3 Spitfire LT

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er...
+

Down Countdown 4

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i...
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

Black Diamond Carbon Megawatt

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil...
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Elan Himalaya 2013

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke...
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

K2 Backdrop

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en...
+

Völkl Inuk

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå