Test av Fischer Hannibal Carbon

Test av Fischer Hannibal Carbon
Kategori
Topptur
Vekt
1390 gr
Midtbredde
96 mm
Testet lengde
183 cm
Pris
Kr 8 000,-
Årsmodell
2020

Teknisk info:

Her er vi over på Fischers lettvekts-serie – og skiene har testens laveste egenvekt. Trekjernen er av paulownia, i tillegg er det også brukt... endel karbon. Skiene er ganske myke, men de er litt stivere mot tuppene. Framtuppen har endel rocker, mens baktuppen er ganske flat. Også på denne skia er innsvingsradiusen ulik gjennom skia – men motsatt av Ranger 92, er det mye innsving langt fram i skia og mindre midt på. Skiene har også noe spenn – igjen motsatt av Ranger.

På snø:

Hannibal er lett på foten. Den klarer seg overraskende godt i løssnø, og behersker oppkjørt snø ganske bra. Der du merker forskjell fra de tyngre skiene er på hardt føre – der når den ikke helt opp. Den mangler også noe på stabilitet om du sammenligner med de vesentlig tyngre skiene. Men er du på utkikk etter lett ski som flyter fint i silkesnø og er lettkjørt? Da bør du vurdere å sette denne på lista over ski å sjekke ut.

Test av Fischer Hannibal Carbon

SFI (Ski Flex Index)

4
3
3
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Fischer Hannibal Carbon:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
183 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 43334
Merke
Fischer
Modell
Hannibal Carbon
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
162,169,176
Gliflate
134 cm
Rocker bak
15 cm
Rocker fram
34 cm
Skjær
145 cm
Tapering bak
12 cm
Tapering fram
26 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
14 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
114 mm
Midje (smaleste midt)
96 mm
Maks fram (breieste fram)
128 mm
Innsving radius
24.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1920 cm2
Vekt
1390 gr
Relativ vekt
0.72 gr/cm2
Høyde på baktupp
6 mm
Høyde på framtupp
68 mm
Vinkelen på baktupp
8°
Vinkelen på framtupp
29°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Movement Session 98

I blant gjør skifabrikantene det lett å se hvordan en ski er bygd. Ta en...
+

ZAG Ubac 95

Chamonix-baserte Zag leverer en ganske lett ski til testen. Den utmerker seg ved å ha...
+

Fischer Ranger 92 TI

Ranger-serien ligger i skjæringspunktet mellom våre topptur- og frikjøringstester. Noen av tidligere utgaver har blitt...
+

Blizzard Zero G95

Her er vi over i avdelingen for de virkelig lette skiene. Zero G – serien...
+

G3 Findr 94

Findr-serien ble introdusert for to år siden til god mottagelse. I år er skiene oppdatert....
+

Hagan Boost 94

Her har vi en ganske klassisk toppturski: Lett, noe spenn under foten, litt rocker foran,...
+

Armada Tracer 98

Armadas toppturserie Tracer er oppdatert for året, og i forrige utgave gjorde storebror Tracer 108...
+

Black Diamond Helio Recon 95

Helio Recon er Black Diamonds mellomtunge toppturserie – de lager også den lettere Helio Carbon-skia...
+

Fischer Ranger 94 FR

FR-serien har slektskap til TI-serien til Fischer – men det er også klare forskjeller. I...
+

Faction Agent 2.0

Mange av skiene i denne testen har ganske lik innsvingsradius gjennom skjæret og er relativt...
+

Hagan Boost 99

Boost 99 har samme egenvekt som lillebror Boost 94, og de deler mange andre egenskaper....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå