Test av Elan Ibex 94 Carbon

Test av Elan Ibex 94 Carbon
Kategori
Topptur
Vekt
1510 gr
Midtbredde
93 mm
Testet lengde
177 cm
Pris
Kr 7 999,-
Årsmodell
2018

Teknisk info:

Den rimeligste og tyngste modellen i Elans nye Ibex-serie (som inkluderer en sammenleggbar variant!) er blant testens største og tyngste ski.... Likevel har den ekstremt myk framski. Ibex Carbon har hele 20 centimeter setback som gir temmelig stor forskjell på fram- og bakski. Innsvingsradiusen er jevn og gjennomsnittlig.

På snø:

Den myke fleksen merkes godt, skia er lett å ha med og gjøre, og den er lettsvingt. Samtidig er det lite fartsstabilitet å hente, Ibex Carbon gir ikke så mye støtte når det går fort eller er vanskelig føre. Dermed er de best i små svinger, noe som er typisk for ski med stor forskjell på bredden foran og bak. Elan Ibex Carbon er bra ski for lette kjørere som heller vil kose seg på tur enn å kjøre i overlydsfart.

Test av Elan Ibex 94 Carbon

SFI (Ski Flex Index)

4
5
4
2
2

Fri Flyt helhetsvurdering av Elan Ibex 94 Carbon:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
177 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45422
Merke
Elan
Modell
Ibex 94 Carbon
Produsert i land
Slovenia
Andre lengder
163, 170
Gliflate
132 cm
Rocker bak
16 cm
Rocker fram
29 cm
Skjær
148 cm
Tapering bak
9 cm
Tapering fram
20 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
20 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
112 mm
Midje (smaleste midt)
93 mm
Maks fram (breieste fram)
132 mm
Innsving radius
21 mR
Koning (Framski minus bakski)
20 mm
Areal (en ski)
1839 cm2
Vekt
1510 gr
Relativ vekt
0.82 gr/cm2
Høyde på baktupp
17 mm
Høyde på framtupp
54 mm
Vinkelen på baktupp
17°
Vinkelen på framtupp
34°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Speed 90

Nye Speed 90 er en litt bredere, og betydelig dyrere og lettere modell enn Tour...
+

Rossignol Seek 7

Seek er et nytt tilskudd i Rossignols 7-serie. Dette er en middels lett semicap, med...
+

Dynastar Deer Vertical

Ny, lett og rimelig modell fra Dynastar, som har senket prisene en del på de...
+

Armada Tracer 88

Armadas nye og lette modell er en karbonfiber semicapkonstruksjon med myk fleks, særlig i framskia....
+

Völkl BMT 90

BMT-serien til Völkl er gamle kjenninger, men i år kommer de i flere bredder. Denne...
+

Moonlight Northern Light Carbon Race

Moonlight er designet i Finnmark og laget i Sverige, og jaggu knuser den alle tidligere...
+

Elan Ibex 94 Carbon XLT

Den lette og dyre Ibex-varianten er betydelig lettere enn sin oransje søster, ellers er de...
+

Hagan Core 88

Ny modell fra Hagan, som er betydelig lettere enn Boost – og en del smalere....
+

Dynastar Eagle Vertical

Svært lett ski, som har blitt noe endret siden vi testet den litt smalere forgjengeren...
+

Black Diamond Helio 88

Black Diamonds nye modell i Helio-serien er en rendyrka karbonfiberkonstruksjon med titanalforsterkning. Skia skiller seg...
+

Movement Apex

Nye Apex fra sveitsiske Movement er ei middels tung ski med mye innsving og spenn,...
+

Stereo Wolverine Carbon

Wolverine Carbon er den letteste modellen fra norske Stereo (i fjor gjorde den litt rimeligere...
+

Movement Alp Tracks 89

Kategoriens nest letteste konstruksjon kommer fra Movement. Alp Tracks-serien kom forrige vinter, og 89 er...
+

Dynafit Tour 88

En av testens tyngste konstruksjoner har langt setback som gjør at bakskia på Dynafits nye...
+

Head Kore 93

Dette er kategoriens tyngste ski, og blant de lengste i testen. Innsvingsradiusen er kort og...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå