Test av Dynafit Huascaran

Test av Dynafit Huascaran
Kategori
Topptur
Vekt
1915 gr
Midtbredde
113.8 mm
Testet lengde
186 cm
Pris
Kr 7 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og kommer sakte etter med rene pudderplanker. Huascaran er e...n ekte pudderski med flatt spenn og rocker. Med vekt på under to kilo er den lettere enn de mange konkurrentene med midtbredde mellom 11 og 12 centimeter. Den har lang radie foran og kortere bak. Stiv bakski og mye setback er andre kjennetegn.

På snø:

Huascaran er en rendyrket løssnøski for nedkjøringene du skaffer deg ved egen hjelp. Den er lett, og ville trolig (vi har ikke prøvd) føltes sped med alpinbindinger. Men den virker fint avstemt til lette støvler og bindinger. Fartsstabiliteten er bra og den ligger rolig på snøen. På hardere føre er den heller tam, du kommer deg ned bør velge en annen ski for å finne den kontante følelsen på renneturene. Men dette blir en populær ski blant fellebaserte pudderhunder og vil få mange til å sette ny pers i skibredde.

SFI (Ski Flex Index)

5
8
7
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynafit Huascaran:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
186 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 58754
Merke
Dynafit
Modell
Huascaran
Produsert i land
Andre lengder
167, 177, 196
Gliflate
132 cm
Rocker bak
14 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
101 cm
Tapering bak
40 cm
Tapering fram
45 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
15 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
123.4 mm
Midje (smaleste midt)
113.8 mm
Maks fram (breieste fram)
134.3 mm
Innsving radius
28.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
10.9 mm
Areal (en ski)
2162 cm2
Vekt
1915 gr
Relativ vekt
0.89 gr/cm2
Høyde på baktupp
18 mm
Høyde på framtupp
55 mm
Vinkelen på baktupp
20°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Baltoro

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved...
+

G3 Spitfire LT

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er...
+

G3 District

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3....
+

Down Countdown 4

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i...
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

Black Diamond Carbon Megawatt

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil...
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Elan Himalaya 2013

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke...
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

K2 Backdrop

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en...
+

Völkl Inuk

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå