Test av Dynafit Grand Teton

Test av Dynafit Grand Teton
Kategori
Topptur
Vekt
1700 gr
Midtbredde
105.5 mm
Testet lengde
182 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2014

Teknisk info:

Dynafit Grand Teton har det meste felles med den tidligere modellen Stoke. Den er laget i sandwichkonstruksjon, trekjerne forsterket med gla...ssfiber og karbon. Framskia har en lang tupp, mer enn rocker. Spennet er langt, men lavt. Framskia er myk, mens fleksen er stivere bakover. Den har langt setback og kort svingradie bak og lengre framme på skia.

På snø:

Forgjengeren Stoke fikk i sin tid et velfortjent testvinnerstempel, den gang var det nyskapende å lage en lett toppturski rettet mot pudder. Grand Teton begeistrer ikke like mye foran 2014-sesongen. Best er den i pudder og annen myk snø, men vi savner litt bitt og respons på hardere føre. Men den gir ingen kjipe overraskelser ned fjellsiden og leverer fortsatt mye flyt for vekten. Er du vant til smale toppturski, blir Grand Teton en drøm i pudder.

Test av Dynafit Grand Teton

SFI (Ski Flex Index)

5
7
6
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Dynafit Grand Teton:

)}

Hard snø:

)}

Myk snø:

)}

Vekt:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
181 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 57644
Merke
Dynafit
Modell
Grand Teton
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
164, 173
Gliflate
143 cm
Rocker bak
13 cm
Rocker fram
25 cm
Skjær
145 cm
Tapering bak
12 cm
Tapering fram
24 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
23 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
119.3 mm
Midje (smaleste midt)
105.5 mm
Maks fram (breieste fram)
129.1 mm
Innsving radius
31.9 mR
Koning (Framski minus bakski)
9.8 mm
Areal (en ski)
2016 cm2
Vekt
1700 gr
Relativ vekt
0.84 gr/cm2
Høyde på baktupp
26 mm
Høyde på framtupp
64 mm
Vinkelen på baktupp
32°
Vinkelen på framtupp
31°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Dynastar Cham 97 High Mountain

High Mountain er lettvektsvariantene i Cham-serien, og denne er vesentlig mye lettere enn ordinære Cham...
+

Hagan Chimera Flow

Hagan er en østerriksk spesialist på toppturski, og de siste årene er moderne konstruksjonsprinsipper som...
+

Hagan Chimera 1.1

Hagan Chimera 1.1. er laget i en semicap-konstruksjon som er bare hårfint tyngre enn Chimera...
+

Black Diamond Revert

Black Diamond har lagt seg i selen for å lage en moderne toppturski her. Revert...
+

Movement Response

Movement Response er karbonfiber cap-ski med ekstremt lav egenvekt. Den minner om den tidligere testvinneren...
+

Åsnes Fyk

Åsnes er tilbake. Ja, de har vel aldri vært helt borte, men toppturski laget i...
+

Black Crows Orb freebird 2014

Freebird-varianten av Orb har gjennomgått en real vektreduksjon sammenlignet med opphavet. Det er fortsatt en...
+

Kästle T97

Kästle har lagt seg i selen for å konkurrere i vekt, og TX97 er slanket...
+

Movement Response X

Movements X-series er spesielle greier. Karbon er de ikke alene om, men her brukes en...
+

Völkl Katana V Werks

Karbon-skien Völkl Katana V-Werks er den store snakkisen i år, Völkl har vært så frekke...
+

G3 Zenoxide C3 105

G3 har tatt i bruk karbon for fullt, og den nye Zenoxide-serien har en capkonstruksjon...
+

Black Crows Camox Freebird 2014

Freebird er merkelappen for toppturmodellene fra Black Crows. Konstruksjonene er vesentlig lettere enn på de...
+

Nordica Vagabond

Nordica Vagabond er testens klart tyngste ski, og det er ingenting ved denne konstruksjonen som...
+

K2 Wayback

Wayback har vært med lenge og selges mye. Den har skiftet navn og finnes i...
+

Fischer Discovery

Fischer behersker alle slags skikonstruksjoner, og her kommer de med en toppturski med en kombinasjon...
+

Stöckli SR 100

Sveitsiske Stöckli kompromisser ikke, og selv når de skal lage en lett toppturski insisterer de...
+

Movement Shift

Shift er litt tyngre enn de to foregående modellene fra Movement, men det sier mest...
+

Kästle TX107

T-serien har en uvanlig lett capkonstruksjon til Kästle å være. Som mange av frikjøringsskiene fra...
+

Blizzard Scout

Scout er tunge i dette selskapet, men de har lav vekt i forhold til at...
+

G3 Zenoxide 93

Om det er fordi de ikke har fått det til eller fordi de ikke vil...
+

K2 Annex

K2 Annex 108 er av en testens tyngre konstruksjoner. Den er bygget med semicap (som...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå