Test av Black Diamond Carbon Megawatt

Test av Black Diamond Carbon Megawatt
Kategori
Topptur
Vekt
2150 gr
Midtbredde
125 mm
Testet lengde
188 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Hvis du ser rundt deg på topptur i Romsdalen eller Sogndal er det ingen tvil om at superbrede ski brukes på tur. Dermed er det spennende når... Black Diamonds flyteski Megawatt nå kommer i en toppturrettet karbonversjon som er 200 gram lettere. Ellers ligner den på varianten vi har hatt inne til test tidligere, med en massiv svingradie på 51 meter, rocker foran (lang) og bak og moderat fleks.

På snø:

I tillegg til stor bredde har Megawatt geometri som funker, den flyter suverent og er både letthåndterlig og stabil. Som pudderski er den i en egen klasse i denne testen. På tur er det lett å registrere at dette er en monsterbred ski, som langt fra er i sitt ess på skare, verken oppover eller nedover. Den er for bred til å fungere godt med de letteste støvlene Dette er en ski for den økende gruppen som har flere par toppturski. Er du blant dem? Da leverer den fabelaktig flyt med noen hundre gram lavere vekt enn tilsvarende konkurrenter.

SFI (Ski Flex Index)

5
5
4
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Black Diamond Carbon Megawatt :

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
190 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55443
Merke
Black Diamond
Modell
Carbon Megawatt
Produsert i land
Kina
Andre lengder
178
Gliflate
130 cm
Rocker bak
16 cm
Rocker fram
44 cm
Skjær
146 cm
Tapering bak
19 cm
Tapering fram
25 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
20 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
15 cm
Maks bak (breieste bak)
132 mm
Midje (smaleste midt)
125 mm
Maks fram (breieste fram)
153.5 mm
Innsving radius
51.1 mR
Koning (Framski minus bakski)
21.5 mm
Areal (en ski)
2467 cm2
Vekt
2150 gr
Relativ vekt
0.87 gr/cm2
Høyde på baktupp
41 mm
Høyde på framtupp
82 mm
Vinkelen på baktupp
27°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
7 mm

Tilsvarende ski

+

Dynafit Huascaran

Dynafit har sett bindingene og støvlene bli tatt i bruk med stadig bredere ski, og...
+

Dynafit Baltoro

Lav vekt i forhold til arealet er typisk Dynafit, og Baltoro skiller seg ut ved...
+

G3 Spitfire LT

Spitfire LT er G3s lettvektsalternativ, og da må vi påpeke at heller ikke dette er...
+

G3 District

Med fare for å gjenta oss selv, dette er enda en solid toppturplanke fra G3....
+

Down Countdown 4

Down Skis kandidat skiller seg kraftig ut blant de smalere toppturskiene, med 40 meter i...
+

Fischer x Superlight

Fischer bruker ikke begrepet «superlight» uten grunn, dette er den nest letteste skien i testen....
+

DPS Wailer 99

Entusiastprosjektet DPS har vært på markedet i noen år og karakteriseres med dristig geometri, lav...
+

Voile Charger

Amerikanske Voilé har holdt stø kurs i mange år med pudderrettede toppturski med lav vekt....
+

Elan Himalaya 2013

Himalaya har to svært karakteristiske egenskaper, den er lett og så har den svært myke...
+

Dynastar Cham High Mountain 87

Dynastars Cham-serie bryter med det meste den franske fabrikken har stått for og skiller seg...
+

K2 Backdrop

K2 er nordmenns favorittmerke, og faren for å bomme virker liten når de lanserer en...
+

Völkl Inuk

Inuk framstår som en litt modernisert utgave av den klassiste fjellcarveren, og moderniseringenbestår av litt...
+

Movement X Bond

Movement Bond var en lett ski, men denne utgaven er en del av X-series og...
+

Movement Magnet

Sveitsiske Movement har markert seg sterkt med lette toppturski de siste årene. Magnet ligner en...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå