Test av Armada Bubba

Test av Armada Bubba
Kategori
Pudder
Vekt
2215 gr
Midtbredde
126.1 mm
Testet lengde
178 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

Armada har en forkjærlighet for stivt midtparti og myke tupper. Bubba er kanskje den mest ekstreme blant testskiene i så måte. Svingradien e...r kort, men ikke til Armada å være. Skia er den desidert korteste i klassen, men den breie midja gjør at areal og totalvekt er sammenlignbart med de andre. Skia har lengre tapring enn rocker, et relativt høyt spenn under midten og lave, spisse tupper. Skjær og gliflate er testens klart korteste.

På snø:

Pudderjibbeski i tradisjonen etter ARG. Begrenset som kjøreski og kan faktisk dykke – fordi det er så lite framski. Enkelte av testkjørerne måtte henge litt i støvla for å få tuppa opp av snøen. Samtidig står man godt foran skjæret, noe som gjør at en tilbakelent ståposisjon faktisk er å fortrekke, men du trenger ikke overdrive. Behersker du Bubba, har du en potensiell triksemaskin som ypper til pudderjibbing med sine lekne former. I bakken må du derimot jobbe litt. Det er mer krevende å sette gode svinger med enn mange andre i testen. Passer best for løssnøjibbere og lekne skogskjørere.

SFI (Ski Flex Index)

3
6
7
6
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Armada Bubba:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
178 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 36763
Merke
Armada
Modell
Bubba
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
168, 188
Gliflate
90 cm
Rocker bak
39 cm
Rocker fram
49 cm
Skjær
81.5 cm
Tapering bak
42 cm
Tapering fram
54.5 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
16 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
7 cm
Maks bak (breieste bak)
131 mm
Midje (smaleste midt)
126.1 mm
Maks fram (breieste fram)
141.9 mm
Innsving radius
21.8 mR
Koning (Framski minus bakski)
10.9 mm
Areal (en ski)
2214 cm2
Vekt
2215 gr
Relativ vekt
1 gr/cm2
Høyde på baktupp
62 mm
Høyde på framtupp
54 mm
Vinkelen på baktupp
26°
Vinkelen på framtupp
24°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer Big Stix 120

Bigstix 120 er den største av Fischer sin reinkarnasjon av Bigstix-serien. 120-varianten har en veldig...
+

Blizzard Bodacious 2013

Den største frikjøringsskia til Blizzard er utstyrt med såkalt «Flipcore»-teknologi. Blizzard hevder å ha snudd...
+

Atomic Automatic

Automatic er det nye frikjøringsalternativet fra Atomic, og skal ifølge produsenten være en mellomting mellom...
+

Rossignol Squad 7 2013

S7 er tilbake i moderert utgave, hils på Squad 7. Tuppene er hele 3 centimeter...
+

Salomon rocker2 115

Årets Rocker2-serie kommer i fl ere ulike bredder, denne er 115 millimeter på midten. Fleksen...
+

K2 Petitor

Sean Pettit har satt en ny standard for frikjøring, og dette er promodellen hans. Pettitor...
+

Völkl Kuro

Kuro er testens skikkeligste pudderski, og har det klart største arealet. Og når konstruksjonen er...
+

K2 Sideseth

Seth Morrison har hatt promodeller hos K2 siden 90-tallet. Dette er den bredeste noensinne, og...
+

Stereo Sonorous

Denne nye skia fra det norske vannskimerket Stereo Skis har myk bakski og stiv framski....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå