Test av Whitedot Ranger

Test av Whitedot Ranger
Kategori
Frikjøring
Vekt
1730 gr
Midtbredde
106.8 mm
Testet lengde
186 cm
Pris
Kr 8 250,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

På Ranger CL har Whitedot erstattet glassfiber med karbonfiber og fått en svært lett konstruksjon. Lang innsvingsradius og langt setback som... gir stor breddeforskjell på fram -og bakski. Fleksen er jevnt over litt mykere enn gjennomsnittet, mykt midtparti. Den har lavt spenn og relativt lite rocker, ingenting i bakskia. Bak har den et aluminiumsbeslag for å feste feller.

På snø:

Det er bare å gratulere Whitedot med å ha laget en virkelig lett ski, egenvekta er nede på nivå med de mest utspekulerte toppturskiene. Men det kommer til en pris. De føles sprø og nervøse i fart, og du kan ikke stole på dem på samme måte som de andre skiene i denne kategorien. I utgangspunktet flyter de fint og er lette å få inn i sving, men de andre egenskapene får deg til sette ned farten. Disse skiene ville kledd lette tech-bindinger og lette randostøvler.

Test av Whitedot Ranger

SFI (Ski Flex Index)

4
5
4
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Whitedot Ranger:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
186 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45454
Merke
Whitedot
Modell
Ranger
Produsert i land
Polen
Andre lengder
168, 177, 195
Gliflate
136 cm
Rocker bak
13 cm
Rocker fram
37 cm
Skjær
137 cm
Tapering bak
23 cm
Tapering fram
26 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
17 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14 cm
Maks bak (breieste bak)
118.5 mm
Midje (smaleste midt)
106.8 mm
Maks fram (breieste fram)
137.5 mm
Innsving radius
27 mR
Koning (Framski minus bakski)
19 mm
Areal (en ski)
2112 cm2
Vekt
1730 gr
Relativ vekt
0.82 gr/cm2
Høyde på baktupp
21 mm
Høyde på framtupp
58 mm
Vinkelen på baktupp
25°
Vinkelen på framtupp
32°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Line Supernatural 108

Denne nye skimodellen fra Line minner om tidligere modeller som Prophet og Mothership. Den har...
+

Salomon Q Lab 2015

Bare bokstaven Q er igjen av Quest-serien til Salomon, i tillegg til ideen om å...
+

Line Sick Day

Line vil vise at de kan mer enn å lage lekne ski, og Sick Day...
+

Black Crows Atris

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Scott Punisher

Scott pleier å levere konstruksjoner utenom det vanlige, og Punisher er intet unntak: Fram -og...
+

Black Crows Corvus 2015

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Fischer Ranger 106

Ranger-serien skiller seg fra Big Stix ved at sandwichkonstruksjonen er forsterket med aluminium, ifølge Fischer...
+

Atomic Automatic 109

109 er den midterste skien i frikjøringsserien Automatic. Den har en lett trekjerne med karbonforsterkning....
+

Fischer Big Stix 110

Fischer drømmer nok om den gang Big Stix dominerte blant de ivrigste entusiastene på begge...
+

Movement Trust

Movement Trust har en lang framski med rocker og taper og en kort bakski uten...
+

Whitedot Director

Whitedot satser videre med nye modeller, og dette er andre generasjon av Director. Den har...
+

Nordica El capo

Nordica har tradisjoner for å lage allround frikjøringsski med aluminiumsforsterkning og gode egenskaper i bakken,...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå