Test av Völkl VTA 80 Lite

Test av Völkl VTA 80 Lite
Kategori
Frikjøring
Vekt
1030 gr
Midtbredde
80 mm
Testet lengde
170 cm
Pris
Kr 8 999,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Årets VTA Lite er en litt moderert – altså tyngre – enn fjorårets rekordlette modell. Likevel er denne fortsatt blant testens letteste konst...ruksjoner, og totalvekta er bare så vidt over en kilo. Lavt spenn, lang og lav rocker i framskia og jevnt fleksmønster kjennetegner årets VTA Lite – som altså er andre generasjon av Völkls letteste toppturski.

På snø:

Fjorårets modell var bra, men denne er bedre, selv om årets er litt smalere. Litt vektøkning hjelper i nedoverbakkene, men også litt stivere fleks bidrar. Fortsatt er Völkl VTA veldig lette, med god fartsstabilitet. Ikke like bra som Dynastar, men Völkl klarer å kombinere lav vekt med gode kjøreegenskaper. Skia for deg som vil ha minimalt å dra på, men samtidig gønne på litt.

Test av Völkl VTA 80 Lite

SFI (Ski Flex Index)

5
4
4
5
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl VTA 80 Lite:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
171 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 54455
Merke
Völkl
Modell
VTA 80 Lite
Produsert i land
Tyskland
Andre lengder
163,177
Gliflate
123 cm
Rocker bak
8 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
141 cm
Tapering bak
12 cm
Tapering fram
18 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
11 cm
Maks bak (breieste bak)
101 mm
Midje (smaleste midt)
80 mm
Maks fram (breieste fram)
116 mm
Innsving radius
18 mR
Koning (Framski minus bakski)
14 mm
Areal (en ski)
1548 cm2
Vekt
1030 gr
Relativ vekt
0.66 gr/cm2
Høyde på baktupp
8 mm
Høyde på framtupp
53 mm
Vinkelen på baktupp
13°
Vinkelen på framtupp
31°
Høyde spenn
2.5 mm

Tilsvarende ski

+

Rossignol Soul 7 HD

7-serien til Rossignol er oppdatert i år. Flere av skiene i serien har vært bestselgere...
+

Salomon QST 106 2017

QST-serien er ny fra Salomon i år. Skiene i serien har lav egenvekt, noe som...
+

Faction Candide 2.0

Candide Thovex er fortsatt den eneste mannen på planeten med fire ulike promodeller (selv om...
+

Dynastar Pro Rider

Pro Rider-navnet er tilbake, over et tiår etter at det var det gjeveste å se...
+

K2 Marksman

Pep Fujas er en av gamle K2-proffene som fortsatt har kontrakt med skimerket. Dette er...
+

Stereo Zenith

Stereo er et av flere norske skimerker som produserer skiene sine ved Åre Skidfabrik i...
+

Array Altavia 80 Carbon

Skitrab Altavia Carbon er myk foran og stiv bak, uten rocker. Her er langt mindre...
+

Armada ARV 106

Dette er en av de bredere skiene i Armadas ARV-serie. 106-utgaven har myke tupper og...
+

Atomic Backland 109 2017

Backland 109 er ny av året og tar over for Automatic. Skiene har ganske lett...
+

DPS Wailer Foundation 106

"Foundation er den nye budsjett-serien til DPS. Budsjett i DPS-verden betyr en normalt priset ski....
+

DPS Wailer Pure 106

Geometrisk sett er denne DPS-skien lik som Foundation-broren, men den har lavere spenn og lengre...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå