Test av Salomon Rocker 2 108

Test av Salomon Rocker 2 108
Kategori
Frikjøring
Vekt
2087 gr
Midtbredde
108 mm
Testet lengde
182 cm
Pris
Kr 6 500,-
Årsmodell
2013

Teknisk info:

En av de to nye medlemmene i Salomons Rocker2- familie. 108-versjonen er ei myk ski med mye avsmalning og rocker både foran og bak. Spennet ...er relativt høyt på midten. Svingradien er kort, spesielt på midtpartiet. Nedskalert versjon av en av fjorårets mest populære ski.

På snø:

Her har Salomon virkelig klart å lage en god ski til hele fjellet. 108-modellen av Rocker2 kan du kjøre park med, du kan kjøre i bakken og du kan kose deg glugg i hjel i skogen. Noe fartsmonster ned stupbratte fjell er den riktignok ikke, til det blir den for smal og myk, i tillegg til at vårt testpar var kort. 108 passer deg som vil ha en ski til alt, men ikke prioriterer det dypeste pudderet eller de bratteste hengene. Blir helt sikkert populær også blant toppturfolk.

SFI (Ski Flex Index)

3
4
4
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Salomon Rocker 2 108:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
182 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 34443
Merke
Salomon
Modell
Rocker 2 108
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
166, 174, 190
Gliflate
90 cm
Rocker bak
45 cm
Rocker fram
47 cm
Skjær
103 cm
Tapering bak
33 cm
Tapering fram
46 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
9 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
3 cm
Maks bak (breieste bak)
124.4 mm
Midje (smaleste midt)
108 mm
Maks fram (breieste fram)
132 mm
Innsving radius
19.4 mR
Koning (Framski minus bakski)
7.6 mm
Areal (en ski)
2072 cm2
Vekt
2087 gr
Relativ vekt
1.01 gr/cm2
Høyde på baktupp
49 mm
Høyde på framtupp
57 mm
Vinkelen på baktupp
27°
Vinkelen på framtupp
27°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Head Hammered

Head har tidligere laget racingaktige frikjøringsski, så her er det mye forandring på en gang....
+

Line Influence

Dette er en konservativ modell fra ellers eksperimentelle og populære line. Gjennomsnittlig flekskurve, normal innsving...
+

Icelantic Der Seeker

Der Seeker fra icelantic har stiv baktupp og bakski som går over i en myk...
+

Movement Buzz

Movement Buzz er en forholdsvis smal ski med en stor rockertupop for flyt i pudder....
+

Nordica Enforcer 2013

Enforcer fortjener klassikerstempel, etter å ha levert gode allroundegensaper i en årrekke. Denne utgaven har...
+

Head Sacrifice

Head kaller sin rockervariant tNt - tip´n´tail rocker, men på Sacriface er det først og...
+

Blizzard Cochise 2013

Frikjøringsskia fra Blizzard har såkalt «fl ipcore», det vil si at kjernen er profi lert...
+

Dynastar Cham 107 2013

Dynastar har kastet alle de gamle oppskriftene og startet helt på nytt. Her fi nnes...
+

Fischer Bigstix

Bigstix er en veldig gammel kjenning i ny drakt. Gjennomsnittlig stiv, kort svingradie i bakskia...
+

Völkl Mantra 2013

En gammel klassiker som peker seg ut som en av de smaleste i klassen. Lengre...
+

Armada TST

Armada lager ski med veldig korte svingradier, men denne er opp mot normalen. Et voldsomt...
+

4FRNT HOJI 2014

Hoji er en moderert versjon av Renegade. Midja er smalere, men ellers kjenner vi igjen...
+

Liberty Variant

Fra liberty har vi sett ganske ekstreme ski opp gjennom tida. Både Genome og Mutant...
+

4FRNT Cody

Cody er en ny ski fra 4FRNT. Den har kortere svingradie enn mye annet fra...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå