Test av Movement Fly Two

Test av Movement Fly Two
Kategori
Frikjøring
Vekt
2180 gr
Midtbredde
105 mm
Testet lengde
184 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

Fly Two-serien er helt ny fra Movement denne vinteren, og skal være ski for både storfjellskjøring og jibbing i og utenfor parken. Skia er g...anske symmetrisk i både form og fleks. Den er også frammontert med mye rocker og taper kombinert med lavt spenn. Vekta er temmelig høy og fleksen jevn gjennom hele skia, med litt mykere tupper. Innsvinget er stort gjennom hele skjæret (som for øvrig er ganske kort).

På snø:

Fly Two oppleves som mer lekeski enn storfjellsski, og det er ikke så rart med tanke på den symmetriske formen og det store innsvinget. De er lette å få med seg på rotasjoner både i lufta og på snøen. Men de samme designgrepene gjør Fly Two ustabile i fart og på slagete føre. De er riktignok ikke veldig dårlige på noe felt, men så er de liksom ikke så veldig bra heller – i sum er Fly Two et litt identitetsløst skipar. De er helt ålreite til det meste, men vekker heller ikke sterke følelser i noen retning. De er et bra valg for en leken frikjører, men det fins nok andre valg som gir enda mer.

Test av Movement Fly Two

SFI (Ski Flex Index)

4
5
5
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Movement Fly Two:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Lek:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 45554
Merke
Movement
Modell
Fly Two
Produsert i land
Tunisia
Andre lengder
177
Gliflate
88 cm
Rocker bak
40 cm
Rocker fram
57 cm
Skjær
103 cm
Tapering bak
40 cm
Tapering fram
42 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
5 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
5 cm
Maks bak (breieste bak)
123 mm
Midje (smaleste midt)
105 mm
Maks fram (breieste fram)
128 mm
Innsving radius
16 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
2050 cm2
Vekt
2180 gr
Relativ vekt
1.06 gr/cm2
Høyde på baktupp
61 mm
Høyde på framtupp
76 mm
Vinkelen på baktupp
17°
Vinkelen på framtupp
21°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Line Vision 108

Vision-serien kom forrige sesong, og da testa vi skia med samme navn – men i...
+

4FRNT Devastator

Devastator er ingen ny modell fra 4frnt, med denne sesongen har skia fått en omfattende...
+

Majesty Havoc

Polske Majesty har hatt med mange modeller i vår skitest, og i fjor testet vi...
+

Faction Candide 3.0

Superlegenden Candide Thovex er manges svar på spørsmålet «Hvem er verdens beste frikjører?» Da er...
+

Kästle ZX 108

ZX 108 er en ny modell fra Kästle, selv om både utseende og deler av...
+

Movement Go Reverse 109

Go Reverse fra franske Movement er mynta på allsidig offpistkjøring. Reverse i navnet er nytt,...
+

Rossignol Black Ops Sender TI

Black Ops-ski ble – med vilje - holdt under radaren i et par sesonger, selv...
+

Rossignol Black Ops Sender Squad

Sender Squad er en litt bredere og tyngre versjon av Sender ti. Squad koster mer...
+

Völkl Katana 108

Katana er et kjent navn fra tyske Völkl, og modellen har hatt varierende midtbredde opp...
+

Dynastar M-Free 108

M-serien er ny fra Dynastar denne sesongen, og består av en drøss forskjellige skimodeller i...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå