Test av Majesty Havoc

Test av Majesty Havoc
Kategori
Frikjøring
Vekt
1817 gr
Midtbredde
110 mm
Testet lengde
186 cm
Pris
Kr 8 999,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

Polske Majesty har hatt med mange modeller i vår skitest, og i fjor testet vi den smalere Adventure GT, med midtbredde på 91 millimeter. Den... bredere Havoc er også svært lett. Den har langt setback og relativt stiv fleks (særlig bak). Havoc har svært mye innsving i framskia og lite på midten. Rockerprofilen er temmelig ordinær, men overgangene er nokså brå. Begge skiene har flere markerte lommer i spennet.

På snø:

Havoc oppleves som hakket mindre stabil enn mange av de andre skiene i testen, og det skyldes flere ting: Lav vekt, svingradius som gjør at skia biter mye i starten av svingen og mindre etter hvert, pluss lommene i spennet. I sum gjør det at skiene krever mer gjeting enn mange andre. Samtidig er de lette og enkle å få med seg i både rotasjoner og små svinger. De gjør en helt ålreit jobb så lenge du ikke presser de for hardt. Dermed er Havoc først og fremst et godt valg for deg som vil ha toppturbindinger på et par allsidige ski – men uten at du har ambisjoner om å kjøre veldig fort eller i veldig dyp snø.

Test av Majesty Havoc

SFI (Ski Flex Index)

7
6
5
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Majesty Havoc:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Lek:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
186 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 76554
Merke
Majesty
Modell
Havoc
Produsert i land
Polen
Andre lengder
176, 181, 191
Gliflate
122 cm
Rocker bak
22 cm
Rocker fram
42 cm
Skjær
139 cm
Tapering bak
17 cm
Tapering fram
30 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
17 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
126 mm
Midje (smaleste midt)
110 mm
Maks fram (breieste fram)
143 mm
Innsving radius
24.5 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
2200 cm2
Vekt
1817 gr
Relativ vekt
0.83 gr/cm2
Høyde på baktupp
18 mm
Høyde på framtupp
72 mm
Vinkelen på baktupp
16°
Vinkelen på framtupp
24°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Line Vision 108

Vision-serien kom forrige sesong, og da testa vi skia med samme navn – men i...
+

4FRNT Devastator

Devastator er ingen ny modell fra 4frnt, med denne sesongen har skia fått en omfattende...
+

Faction Candide 3.0

Superlegenden Candide Thovex er manges svar på spørsmålet «Hvem er verdens beste frikjører?» Da er...
+

Movement Fly Two

Fly Two-serien er helt ny fra Movement denne vinteren, og skal være ski for både...
+

Kästle ZX 108

ZX 108 er en ny modell fra Kästle, selv om både utseende og deler av...
+

Movement Go Reverse 109

Go Reverse fra franske Movement er mynta på allsidig offpistkjøring. Reverse i navnet er nytt,...
+

Rossignol Black Ops Sender TI

Black Ops-ski ble – med vilje - holdt under radaren i et par sesonger, selv...
+

Rossignol Black Ops Sender Squad

Sender Squad er en litt bredere og tyngre versjon av Sender ti. Squad koster mer...
+

Völkl Katana 108

Katana er et kjent navn fra tyske Völkl, og modellen har hatt varierende midtbredde opp...
+

Dynastar M-Free 108

M-serien er ny fra Dynastar denne sesongen, og består av en drøss forskjellige skimodeller i...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå