Test av Line Sick Day

Test av Line Sick Day
Kategori
Frikjøring
Vekt
2160 gr
Midtbredde
109.6 mm
Testet lengde
186 cm
Pris
Kr 6 499,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Line vil vise at de kan mer enn å lage lekne ski, og Sick Day er deres kandidat til seriøs storfjellskjøring. Som vanlig har de kort svingra...dius som er ekstra kort foran og bak, men her er det også langt setback og tapering i bakskia. Den har stiv bakski, myk framtupp. I tillegg har Sick Day en del spenn, kombinert med litt rocker i begge tuppene. Konstruksjonen skal i teorien motvirke seg selv. Geometrien har en dominerende framski som burde overstyre i svingoverganger og gi mye løft i løssnø. Men flekskurven gjør at bakskia blir mere framtredende, og rockeren i framskia nøytraliserer skjæret der.

På snø:

Sickday er en allsidig allrounder, som flyter lett av sted på mykt underlag. I preparert bakke er den litt plankete, og vi kunne ønsket oss mer smidighet og svingvilje. Vi synes heller ikke fartsstabiliteten er overbevisende. Kanskje er det bakskia med stiv fleks og mye innsving som forstyrrer harmonien. Men er du ute etter en allsidig ski som lar deg lande litt i baksetet når du drister deg utfor en klippe, kan Sick Day være skien som berger dagen din.

Test av Line Sick Day

SFI (Ski Flex Index)

6
7
6
5
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Line Sick Day:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
185 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 67653
Merke
Line
Modell
Sick Day
Produsert i land
Kina
Andre lengder
172, 179
Gliflate
118 cm
Rocker bak
27 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
125 cm
Tapering bak
30 cm
Tapering fram
30 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
124.3 mm
Midje (smaleste midt)
109.6 mm
Maks fram (breieste fram)
141.2 mm
Innsving radius
18.9 mR
Koning (Framski minus bakski)
16.9 mm
Areal (en ski)
2165 cm2
Vekt
2160 gr
Relativ vekt
1 gr/cm2
Høyde på baktupp
26 mm
Høyde på framtupp
68 mm
Vinkelen på baktupp
23°
Vinkelen på framtupp
41°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Line Supernatural 108

Denne nye skimodellen fra Line minner om tidligere modeller som Prophet og Mothership. Den har...
+

Salomon Q Lab 2015

Bare bokstaven Q er igjen av Quest-serien til Salomon, i tillegg til ideen om å...
+

Black Crows Atris

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Black Crows Corvus 2015

Dette er en ny ski fra Black Crows, laget i samarbeid med den franske guruen...
+

Scott Punisher

Scott pleier å levere konstruksjoner utenom det vanlige, og Punisher er intet unntak: Fram -og...
+

Fischer Ranger 106

Ranger-serien skiller seg fra Big Stix ved at sandwichkonstruksjonen er forsterket med aluminium, ifølge Fischer...
+

Atomic Automatic 109

109 er den midterste skien i frikjøringsserien Automatic. Den har en lett trekjerne med karbonforsterkning....
+

Fischer Big Stix 110

Fischer drømmer nok om den gang Big Stix dominerte blant de ivrigste entusiastene på begge...
+

Whitedot Ranger

På Ranger CL har Whitedot erstattet glassfiber med karbonfiber og fått en svært lett konstruksjon....
+

Movement Trust

Movement Trust har en lang framski med rocker og taper og en kort bakski uten...
+

Whitedot Director

Whitedot satser videre med nye modeller, og dette er andre generasjon av Director. Den har...
+

Nordica El capo

Nordica har tradisjoner for å lage allround frikjøringsski med aluminiumsforsterkning og gode egenskaper i bakken,...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå