Test av Head Cyclic

Test av Head Cyclic
Kategori
Frikjøring
Vekt
2460 gr
Midtbredde
114.2 mm
Testet lengde
192 cm
Pris
Kr 6 999,-
Årsmodell
2014

Teknisk info:

Head har forlengst forlatt dundreskiene med stiv fleks og kjempelang radie, nå er det myk fleks og twintip som gjelder. Cyclic har samme kon...sept og konstruksjon som Turbine fra samme merke, og har omtrent samme vektforhold. Skia er smalere og har lengre skjær, samt lengre svingradie. Myke gummitupper i begge ender, brå knekk til taperovergang. Skia har et ganske høyt spenn (17mR/8 mm).

På snø:

Her har vi noe som kan ligne på en tradisjonell backcountry jibbeski med god kjørefølelse og flyt i forhold til størrelsen. Kort og brei = skogskjøringsski. Cyclic er midt-på-treet stor (mål i areal) i forhold til de andre skiene i testen. Mye spenn i skia er kanskje årsaken til at den kan dykke litt i løssnøen, men samtidig nøytraliseres det høye spennet litt og myke tupper gjør den lett å dreie i puddersvinger. Mangler litt på stabilitet. Passer de som drømmer om Japan og ikke Alaska.

Test av Head Cyclic

SFI (Ski Flex Index)

3
4
5
5
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Head Cyclic:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
191 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 34553
Merke
Head
Modell
Cyclic
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
171, 181
Gliflate
109 cm
Rocker bak
36 cm
Rocker fram
46 cm
Skjær
149 cm
Tapering bak
20 cm
Tapering fram
22 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
8 cm
Maks bak (breieste bak)
132 mm
Midje (smaleste midt)
114.2 mm
Maks fram (breieste fram)
148.5 mm
Innsving radius
23.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
16.5 mm
Areal (en ski)
2348 cm2
Vekt
2460 gr
Relativ vekt
1.05 gr/cm2
Høyde på baktupp
66 mm
Høyde på framtupp
66 mm
Vinkelen på baktupp
28°
Vinkelen på framtupp
30°
Høyde spenn
8 mm

Tilsvarende ski

+

Elan Boomerang 2014

Førsteutgaven av Boomerang var forløperen til mange av dagens pudderski, med rocker og taper kombinert...
+

Rossignol Super 7

Super 7 er videreføringen av S7, som utmerket seg med en stor, høy og spesiell...
+

Fischer Bigstix 2014

Bigstix-serien var det første fatskibekjentskapet for mange, og nå er den tilbake i bred rockerutgave....
+

Rossignol Squad 7

Squad 7 er storebroren til Super 7. De er vesentlig stivere i hele skia bortsett...
+

Elan Spectrum 115

Fra tid til annen dukker det opp superbrede ski med konstruksjon som bakkeski. Her hører...
+

Black Diamond Amperage

Amperage er blant de slankere modellene i vår test og testparet er i tillegg det...
+

Black Diamond Megawatt

Black Diamond har gått bort fra reine capkonstruksjoner og lager overflater med mye relieff kombinert...
+

DPS Wailer

Stor flytetupp, moderat midtbredde og kort radie karakteriser denne DPS-modellen, som er laget i USA....
+

Head Turbine

Cyclics storebror er bygget i sandwichkonstruksjon med gummi som tuppbyggere. Head har siden i fjor...
+

4FRNT Renegade 2014

Renegade er allerede legendarisk i storfjellsklassen, og 4Frnt gjør stadig små justeringer. Den har fortsatt...
+

Armada Norwalk

Norwalk er en ny feit pudderski for de som ikke skal kjøre baklengs. Den ser...
+

Armada Magic J

Den brede og lekne twintipskien Armada JJ dannet skole for noen år siden og her...
+

SGN Togga

Sogndalsbaserte SGN sin første modell er Togga, i tradisjonell glassfi bersandwich. Negativt spente ski med...
+

Völkl Two

Völkl selger drøssvis av ski, men har manglet en virkelig leken twintipski for pudder (symmetriske...
+

Faction Candide 4.0 2014

Candide 4.0 er en stor og lang ski med lang svingradie. Faction har testens eneste...
+

Nordica Helldorado

Twintipskien Helldorado er blant de smaleste i testen, men samtidig lengst av alle. Det er...
+

Salomon Quest 115

Den lekne Rocker 2-serien fra Salomon er en stor suksess, og nå kommer den mer...
+

Movement Superturbo

Movement Superturbo har en gedigen flytetupp foran, kombinert med kort radie og langt setback. Movement...
+

Line Sickday

Sickday er laget i glassfiberarmert semicapkonstruksjon med sidevegg. Tuppene er tynne med glassfiber som fyllmateriale....
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå