Test av Faction 3.0 Candide Thovex

Test av Faction 3.0 Candide Thovex
Kategori
Frikjøring
Vekt
1970 gr
Midtbredde
111 mm
Testet lengde
191 cm
Pris
Kr 7 499,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Dette er testens letteste konstruksjon, og lettere enn mange dedikerte toppturski. Den har rocker både foran og bak, men knapt taper å spore.... Spennet er flatt og har en markert knekkovergang til framrockeren. Denne skia testet vi også i fjor. Den har en av testens lengste innsvingsradiuser. Fleksen er myk i det meste av skia, baktuppen er et lite hakk myere enn i fjor.

På snø:

Lang radie, langt skjær og lav vekt fungerer forbløffende bra sammen i Faction 3.0. Den føles som en real storfjellsski, men finfin fartsstabilitet og absorbsjon. Det lange skjæret gjør at det ikke er noen lekeski. Kvikk fra kant til kant er den heller ikke, noe som er logisk ut fra den lange svingradiusen. Men Faction 3.0 er en storfjellsski i toppklassen med en vekt som får de rene toppturspesialistene til å sperre opp øynene. Gode ski til mye og kanskje aller best i kombinasjon med et par tech-bindinger og feller.

Test av Faction 3.0 Candide Thovex

SFI (Ski Flex Index)

3
4
4
4
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Faction 3.0 Candide Thovex:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
193 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 34445
Merke
Faction
Modell
3.0 Candide Thovex
Produsert i land
Polen
Andre lengder
167, 175, 183
Gliflate
105 cm
Rocker bak
40 cm
Rocker fram
48 cm
Skjær
155 cm
Tapering bak
18 cm
Tapering fram
20 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
127 mm
Midje (smaleste midt)
111 mm
Maks fram (breieste fram)
139 mm
Innsving radius
32.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
12 mm
Areal (en ski)
2280 cm2
Vekt
1970 gr
Relativ vekt
0.86 gr/cm2
Høyde på baktupp
54 mm
Høyde på framtupp
79 mm
Vinkelen på baktupp
31°
Vinkelen på framtupp
36°
Høyde spenn
0 mm

Tilsvarende ski

+

Rossignol Star 7

Rossinol sine sjuerski er alle smidd rundt lignende lest, det viser at Rossignol føler seg...
+

Down Down2 114

Down henger seg på DPS og Völkl sin trend med reine karbonfiberski til ski som...
+

Majesty Superior

Dette er ei ski som antyder lek og moro. Superior har mye innsving mot tuppene,...
+

4FRNT Aretha

Aretha er dameversjonen av Devastator, her er alle måla omtrent skalert ned, selv flekskurven ligner....
+

Stöckli Stormrider Pro

Stormrider kjenner vi godt til, men den forandrer seg litt fra år til år. De...
+

Rossignol Savory 7

Savory 7 er lillesøstra til Star. Lav egenvekt og et mindre areal gjør denne til...
+

Head A-star 118

Glassfibersandwich med nedfelt hjørne, A star har rocker og tapering i begge ender, langt setback...
+

Völkl Aura

Völkl lager gjerne ski med lite tapering, denne aluminiumssandwichen er ikke et unntak. Den nye...
+

K2 Coomback 114

Coomback har blitt bredere og tilsynelatende også mye lettere. Noe av vektbesparelsen ser ut til...
+

Majesty Vixen

Vixen er en liten raring rent geometrisk. Et gigantisk setback gir skia en enorm tupp...
+

K2 Annex 118

Annex har et middels innsving på midten, og en del krappere innsvingsradius mot tuppene. Skien...
+

Völkl Katana V-werks

Fjorårets snakkis Katana er en ren karbon-fiberkonstruksjon, men likevel ikke testens letteste. Skiene er stive...
+

Moment Deathwish

Moment med sine tverre tupper skiller seg ut rekka. Deathwish har mye innsving i bakskia,...
+

Line Supernatural 115

Allsidighet, presisjon og stabilitet er Lines uttalte mål med denne nye modellen. Et relativt jevnt...
+

Black Crows Atris Birdie

Atris Birdie er en av Black Crows-modellene som lages på Elan sin fabrikk. Konstruksjonen er...
+

Moment Exit World

Exit world har samme spesielle fordeling av innsvinget som Deathwish, mye i bakski, lite i...
+

K2 Potion

K2 Potion er testens totalt sett letteste ski, mye fordi de er små, men konstruksjonen...
+

Movement Fly Swatter 115

Fly Swatter er en ukonvensjonell klassiker fra Movement, som styres fra Sveits og de lages...
+

4FRNT Devastator 111

Devastator har et tradisjonelt skjær som går helt ut i tuppene med en middels lang...
+

Dynastar Cham 117

Mye innsving, bred midje og markant tapering definerer alle Dynastar sine skimodeller for tida. De...
+

SGN Rakkar

Sogndalsbaserte SGN har en ny modell i Rakkar, glassfibersandwich med spenn og rocker i begge...
+

Majesty Destroyer

Destroyer er den rake motsetning til Superior. Et enormt setback gir stor breddeforskjell på fram-...
+

Black Crows Camox Birdie 2015

Camox er laget på Movement sin fabrikk i Tunisia. Den skiller seg mest fra Atris...
+

Blizzard Gunsmoke

Gunsmoke er en middels tung sandwich-konstruksjon. Skia har balansert fordeling av rocker i fram- og...
+

Völkl One Pink

Dameversjonen av One er selvfølgelig rosa. Ellers minner den veldig om den blå skien som...
+

4FRNT Hoji W

Nå har Hoji kommet i dameversjon. Den har veldig like mål som originalen, men kommer...
+

Stereo Impact 2015

Stereo Impact er en glassfibersandwich med rocker i framskia, en veldig lav og spiss tupp....
+

Stereo Paramount 2015

Paramount har enda kortere innsvingsradius i framskia enn Impact, her er den på snaue 13,5...
+

Faction Chapter 116

Glassfibersandwich med relativt lav egenvekt, flat gliflate og rocker i begge ender. Skia har mye...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå