Test av Dynastar Cham 117

Test av Dynastar Cham 117
Kategori
Frikjøring
Vekt
2200 gr
Midtbredde
116 mm
Testet lengde
190 cm
Pris
Kr 9 999,-
Årsmodell
2015

Teknisk info:

Mye innsving, bred midje og markant tapering definerer alle Dynastar sine skimodeller for tida. De har også stive baktupper, mens Cham 117 har relativt myk fram...ski. Glassfibersandwich. Ellers er den tidligere kritiserte ekstra innsvingen mot taperinga i framtuppen tatt bort og innsvingsradiusen er nå jevn gjennom skjæret. Spennet går nesten helt ut i baktuppen.

På snø:

Cham 117 er en stor ski som trives dårlig i preparerte bakker. Der slurer den ganske uinteressert nedover. Utenfor løypene gjør den en mye bedre jobb, selv om i...kke alle lar seg overbevise. Cham 117 føles litt ubalansert, og den er mindre leken enn mange ski i samme størrelse. Kanskje har du erfaringer fra andre Cham-modeller som forteller at dette funker akkurat for deg? Vit i alle fall Cham-serien er veldig forskjellige fra de gamle Dynastar-skiene fra glansdagene tidlig på 2000-tallet og at de kan kreve litt tilvenning.

Test av Dynastar Cham 117

SFI (Ski Flex Index)

7
5
4
4
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Test av Dynastar Cham 117:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
190 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 75444
Merke
Dynastar
Modell
Cham 117
Produsert i land
Spania
Andre lengder
180
Gliflate
135 cm
Rocker bak
15 cm
Rocker fram
40 cm
Skjær
110 cm
Tapering bak
40 cm
Tapering fram
40 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
125 mm
Midje (smaleste midt)
116 mm
Maks fram (breieste fram)
146 mm
Innsving radius
19.9 mR
Koning (Framski minus bakski)
20 mm
Areal (en ski)
2300 cm2
Vekt
2200 gr
Relativ vekt
0.96 gr/cm2
Høyde på baktupp
12 mm
Høyde på framtupp
64 mm
Vinkelen på baktupp
0°
Vinkelen på framtupp
23°
Høyde spenn
6 mm

Tilsvarende ski

Rossignol Star 7
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Majesty Superior
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Down Down2 114
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Völkl Katana V-werks
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Moment Deathwish
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
K2 Coomback 114
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Line Supernatural 115
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Majesty Vixen
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
K2 Annex 118
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Stöckli Stormrider Pro
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Rossignol Savory 7
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Head A-star 118
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Völkl Aura
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
4FRNT Aretha
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Black Crows Atris Birdie
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
4FRNT Devastator 111
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Movement Fly Swatter 115
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Majesty Destroyer
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
SGN Rakkar
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Moment Exit World
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
K2 Potion
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Faction 3.0 Candide Thovex
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Black Crows Camox Birdie
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Faction Chapter 116
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Völkl One Pink
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Stereo Paramount
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Blizzard Gunsmoke
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Stereo Impact
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
4FRNT Hoji W
Kategori
Frikjøring
Årsmodell
2015
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som gjør at du velger riktigere utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salg og marked: Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå