Test av Atomic Backland 102 w

Test av Atomic Backland 102 w
Dameski
Kategori
Frikjøring
Vekt
1550 gr
Midtbredde
102 mm
Testet lengde
172 cm
Pris
Kr 6 000,-
Årsmodell
2019

Teknisk info:

Backland-serien kommer i stadig nye utgaver, og med lav vekt ligger de i skjæringspunktet mellom topptur og frikjøring – noe som burde passe... mange. I tillegg til lav vekt, kjennetegnes 102 W-utgaven av et markant spenn. Skia har gjennomgående myk fleks, noe mykere i framskia. Den har også tydelig baktupp og endel rocker. 102 W er en glass- og karbonfiberkonstruksjon.

På snø:

Backland 102 W er en lettkjørt ski som fungerer både i og utenfor bakke. Siden den er lett, vil den også være aktuell for topptur. I fart i bakke er den ikke blant de beste – den blir litt bred og lett. Den flyter godt og klarer seg fint i oppkjørt snø. 102 W er en ski som kan brukes til veldig mye, uten at den kanskje har én klar styrke.

Test av Atomic Backland 102 w

SFI (Ski Flex Index)

4
4
4
3
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Atomic Backland 102 w:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
172 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 44434
Merke
Atomic
Modell
Backland 102 w
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
156, 164
Gliflate
114 cm
Rocker bak
20 cm
Rocker fram
38 cm
Skjær
122 cm
Tapering bak
21 cm
Tapering fram
29 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
10 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
9 cm
Maks bak (breieste bak)
120 mm
Midje (smaleste midt)
102 mm
Maks fram (breieste fram)
129 mm
Innsving radius
18.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1880 cm2
Vekt
1550 gr
Relativ vekt
0.82 gr/cm2
Høyde på baktupp
34 mm
Høyde på framtupp
72 mm
Vinkelen på baktupp
23°
Vinkelen på framtupp
35°
Høyde spenn
8 mm

Tilsvarende ski

+

Rocky Mountain Underground Valhalla 104

RMU Valhalla har lett glassfiberkonstruksjon med ganske spesielle mål. Den kjennetegnes av veldig mye rocker...
+

Head Kore

Kore 99 heter 99 i navnet, men i denne lengste lengden måler den 100,7 mm...
+

Salomon QST Stella 106 2019

Hele QST-serien er ny av året. Det er verdt å merke seg at de ulike...
+

Völkl M5 Mantra

M5 Mantra er årets store nykommer fra Völkl. Mange vil huske de gamle utgavene, men...
+

DPS Cassiar A94

DPS Cassiar, ny av året, skiller seg ut i testen ved å være relativt myk...
+

Armada Arv 96

ARV96 slekter mye på parkski. Den ble testet montert ganske langt fram og har markant...
+

Line Pandora 104

Line Pandora er slanket med en centimeter på midten, siden den første gang ble lansert...
+

Blizzard Sheeva 9

Sheeva 9 er i samme familie som Rustler-serien til Blizzard, som var ny i fjor....
+

Salomon QST 99

Flere utgaver av årets oppdaterte QST-serie har gjort det veldig skarpt i årets test. Det...
+

Rossignol Experience 94 TI

Experience er allmountain-serien til Rossignol. Denne utgaven er en tung konstruksjon i glassfiber og aluminium...
+

Rossignol Experience 88 TI W

Experience er Rossignols allmountain-serie (de har fortsatt 7-serien som frikjørings- og toppturski). Og den skiller...
+

Blizzard Bonafide

Bonafide har vært med noen år og blitt oppdatert flere ganger. Den skiller seg ganske...
+

Blizzard Rustler 9

Rustler-serien var ny i fjor, og vi testet da 10eren. I år fikk vi den...
+

Völkl Secret

Völkl Secret er i samme familie som den nye Mantra- skia til Völkl. Secret er...
+

SGN Frikar

SGN Frikar er ny av året, og SGN selv plasserer den i skjæringspunktet mellom park...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå