Test av Altavia 80 Carbon

Test av  Altavia 80 Carbon
Kategori
Frikjøring
Vekt
1190 gr
Midtbredde
82 mm
Testet lengde
171 cm
Pris
Kr 8 500,-
Årsmodell
2017

Teknisk info:

Skitrab Altavia Carbon er myk foran og stiv bak, uten rocker. Her er langt mindre breddeforskjell på fram og bakski og vesentlig kortere se...tback enn sammenlignbare Hagan Wai Drive – selv om Skitrab har mer innsving. Blant testens tyngste konstruksjoner. Lavt spenn og myke tupper skal kompensere for manglende rocker– typisk for de italienske toppturspesialistene i Skitrab.

På snø:

Den tyngre konstruksjonen kommer til Skitrabs fordel, for testlaget er imponert over både kjøreegenskapene og fartsstabiliteten til disse små skiene. De er riktignok ikke i nærheten av Dynastar Alti 80s kjøreegenskaper, men føles likevel solide og trygge, og ikke dårlige på noe. Skitrab Altavia Carbon er et godt valg for deg som vil ha lette ski som funker til alt.

Test av  Altavia 80 Carbon

SFI (Ski Flex Index)

6
7
6
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Altavia 80 Carbon:

)}

Flyt:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
169 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 67643
Merke
Modell
Altavia 80 Carbon
Produsert i land
Italia
Andre lengder
157,164,178
Gliflate
104 cm
Rocker bak
8 cm
Rocker fram
21 cm
Skjær
130 cm
Tapering bak
9 cm
Tapering fram
30 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13 cm
Maks bak (breieste bak)
103 mm
Midje (smaleste midt)
82 mm
Maks fram (breieste fram)
116 mm
Innsving radius
17 mR
Koning (Framski minus bakski)
12 mm
Areal (en ski)
1566 cm2
Vekt
1190 gr
Relativ vekt
0.76 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
62 mm
Vinkelen på baktupp
14°
Vinkelen på framtupp
35°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Rossignol Soul 7 HD

7-serien til Rossignol er oppdatert i år. Flere av skiene i serien har vært bestselgere...
+

Salomon QST 106 2017

QST-serien er ny fra Salomon i år. Skiene i serien har lav egenvekt, noe som...
+

Faction Candide 2.0

Candide Thovex er fortsatt den eneste mannen på planeten med fire ulike promodeller (selv om...
+

Dynastar Pro Rider

Pro Rider-navnet er tilbake, over et tiår etter at det var det gjeveste å se...
+

K2 Marksman

Pep Fujas er en av gamle K2-proffene som fortsatt har kontrakt med skimerket. Dette er...
+

Völkl VTA 80 Lite

Årets VTA Lite er en litt moderert – altså tyngre – enn fjorårets rekordlette modell....
+

Stereo Zenith

Stereo er et av flere norske skimerker som produserer skiene sine ved Åre Skidfabrik i...
+

Armada ARV 106

Dette er en av de bredere skiene i Armadas ARV-serie. 106-utgaven har myke tupper og...
+

Atomic Backland 109 2017

Backland 109 er ny av året og tar over for Automatic. Skiene har ganske lett...
+

DPS Wailer Foundation 106

"Foundation er den nye budsjett-serien til DPS. Budsjett i DPS-verden betyr en normalt priset ski....
+

DPS Wailer Pure 106

Geometrisk sett er denne DPS-skien lik som Foundation-broren, men den har lavere spenn og lengre...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå