Test av Völkl Deacon

Test av Völkl Deacon
Kategori
Bakkeski
Vekt
2050 gr
Midtbredde
84 mm
Testet lengde
177 cm
Pris
Kr 10 999,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er best i preparert bakke. Den er blant de bredeste i teste...n. I likhet med for eksempel frikjøringsserien Mantra, har de såkalt titanal frame, der det øverste aluminiumslaget er plassert strategisk i en hestesko foran og bak på skien. Fleksen er myk på midten og stivere foran og bak. Innsvingen er konsentrert på midten, foran og bak er det lang svingradius. Deacon har den tredimensjonale formen som vi kjenner fra flere tidligere frikjørings- og toppmodeller fra Völkl.

På snø:

Deacon er en lettkjørt og god bakkeski uten de typiske racingegenskapene. Her har du pålitelig kantgrep og stabilitet i svinger av varierende lengde, men vi savner draget inn i svingen fra de råeste carvingmaskinene. Völkl sier selv at de har prioritert allsidighet framfor spissegenskaper på Deacon. Alle testkjørerne fant seg lett til rette på denne, og frikjørere som ønsker seg en smalere ski for de dagene bakken er best kan trygt velge dem. Men du går glipp av den råeste carvingopplevelsen.

Test av Völkl Deacon

SFI (Ski Flex Index)

6
5
5
3
6

Fri Flyt helhetsvurdering av Völkl Deacon:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
178 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 65536
Merke
Völkl
Modell
Deacon
Produsert i land
Tyskland
Andre lengder
162, 167, 182
Gliflate
115 cm
Rocker bak
24 cm
Rocker fram
39 cm
Skjær
160 cm
Tapering bak
8 cm
Tapering fram
10 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
10 cm
Maks bak (breieste bak)
115 mm
Midje (smaleste midt)
84 mm
Maks fram (breieste fram)
132 mm
Innsving radius
19.2 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1740 cm2
Vekt
2050 gr
Relativ vekt
1.17 gr/cm2
Høyde på baktupp
11 mm
Høyde på framtupp
56 mm
Vinkelen på baktupp
19°
Vinkelen på framtupp
40°
Høyde spenn
3 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer RC4 The Curv GT

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er...
+

Atomic Redster X9 Wide Body

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i...
+

Stereo Piste RS

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og...
+

Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten...
+

Stöckli Laser AR

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski...
+

Rossignol Hero Elite Plus TI

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er...
+

K2 Disruption

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil...
+

Salomon S/Force Bold

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå