Test av Stöckli Laser AR

Test av Stöckli Laser AR
Kategori
Bakkeski
Vekt
1940 gr
Midtbredde
82 mm
Testet lengde
175 cm
Pris
Kr 10 500,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski med dobbel aluminiumsplate og s...andwichkonstruksjon med sidevegger. Laser AR er en bredere utgave av carvingskien Laser. Produsenten presenterer den som en allrounder som også kan kjøres i løssnø. I likhet med mange andre Stöckli-modeller er det ingen spesielt stiv ski, tvert imot er den myk foran og middels bak. Svingradien er middels i dette selskapet, og det samme er egenvekten.

På snø:

Selv om Laser AR ikke tilhører racingserien til Stöckli, kjenner vi umiddelbart at dette er noe av det hvasseste i testen. Alle testkjørerne hadde denne som en av de absolutte favorittene. De har et godt drag inn i svingen og kontant kantgrep, samtidig som de er enkle å kontrollere. Stöckli har en egen evne til å kombinere lettkjørthet med kantgrep, og den myke fleksen er trolig en del av forklaringen. Erfarne alpinister vil kanskje savne noe av råskapen til Fischer The Curv GT. Men til gjengjeld skal det noe til å slå Stöckli på smidighet og anvendelighet. Et par slike kan friste deg til å velge de preparerte bakkene neste gang du er på skiferie.

Test av Stöckli Laser AR

SFI (Ski Flex Index)

5
5
5
4
3

Fri Flyt helhetsvurdering av Stöckli Laser AR:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
175 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 55543
Merke
Stöckli
Modell
Laser AR
Produsert i land
Sveits
Andre lengder
168, 182
Gliflate
146 cm
Rocker bak
7 cm
Rocker fram
22 cm
Skjær
154 cm
Tapering bak
7 cm
Tapering fram
14 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
17 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
14 cm
Maks bak (breieste bak)
111 mm
Midje (smaleste midt)
82 mm
Maks fram (breieste fram)
130 mm
Innsving radius
16.7 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1690 cm2
Vekt
1940 gr
Relativ vekt
1.15 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
46 mm
Vinkelen på baktupp
14°
Vinkelen på framtupp
28°
Høyde spenn
4 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer RC4 The Curv GT

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er...
+

Atomic Redster X9 Wide Body

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i...
+

Stereo Piste RS

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og...
+

Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten...
+

Rossignol Hero Elite Plus TI

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er...
+

K2 Disruption

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil...
+

Salomon S/Force Bold

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som...
+

Völkl Deacon

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå