Test av Salomon S/Force Bold

Test av Salomon S/Force Bold
Kategori
Bakkeski
Vekt
2070 gr
Midtbredde
84 mm
Testet lengde
177 cm
Pris
Kr 6 499,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som mange av de andre ski...ene i testen. Her varierer innsvingen, det er lengst svingradius foran og kortere bak. Fleksen er middels og blant de mykeste i denne klassen. Salomon, som i sin tid var med på å introdusere rocker på et bredt spekter av skimodeller, har lagt inn et lite løft i framskia også på denne.

På snø:

Salomon S/Force Bold skiller seg ikke ut breddemessig, men vi opplever likevel dette som en litt større ski med allroundegenskaper mer enn rå carvingegenskaper. Den er fin å kjøre skjærende svinger i bakken med, men den blafrer litt i tuppen og har ikke kvikkeste responsen eller det mest sugende draget inn i svingen. På den annen side får du tilgivelse for litt upresis teknikk. Skulle vi tatt en av disse skiene med på puddertokt, ville dette vært et svært aktuelt valg. Salomon S/Force Bold passer for de som vil ha en bakkeski med allroundegenskaper.

Test av Salomon S/Force Bold

SFI (Ski Flex Index)

5
6
5
5
5

Fri Flyt helhetsvurdering av Salomon S/Force Bold:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
177 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 56555
Merke
Salomon
Modell
S/Force Bold
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
170, 184
Gliflate
147 cm
Rocker bak
5 cm
Rocker fram
25 cm
Skjær
157 cm
Tapering bak
6 cm
Tapering fram
14 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
20 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
13 cm
Maks bak (breieste bak)
116 mm
Midje (smaleste midt)
84 mm
Maks fram (breieste fram)
132 mm
Innsving radius
16.8 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1750 cm2
Vekt
2070 gr
Relativ vekt
1.18 gr/cm2
Høyde på baktupp
6 mm
Høyde på framtupp
51 mm
Vinkelen på baktupp
14°
Vinkelen på framtupp
33°
Høyde spenn
8 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer RC4 The Curv GT

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er...
+

Atomic Redster X9 Wide Body

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i...
+

Stereo Piste RS

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og...
+

Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten...
+

Stöckli Laser AR

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski...
+

Rossignol Hero Elite Plus TI

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er...
+

K2 Disruption

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil...
+

Völkl Deacon

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå