Test av Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Test av Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT
Kategori
Bakkeski
Vekt
2000 gr
Midtbredde
80 mm
Testet lengde
180 cm
Pris
Kr 11 190,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten er laget for å kunne takle ulike sn...øforhold. I likhet med de fleste andre modellene i testen, har de metallforsterkning og sandwichkonstruksjon med sidekant. De har forholdsvis høy egenvekt og blant de lengre svingradiene. Nordica har ikke lagt inn rocker på bakkeskiene sine.

På snø:

Mens mange av de andre skiene i testen minner om slalåmski, er det en anelse mer storslalåmfølelse over Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT. De føles ikke like kjappe som en del av de andre, men kommer til sin rett i litt større svinger, der de ligger dødt som et strykejern på snøen. Vi savner noe respons og drag inn i svingen, for at den skal kunne bli en testvinner, men dette er en god carvingski, særlig for deg som liker å cruise i halvstore svinger.

Test av Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

SFI (Ski Flex Index)

8
6
5
5
6

Fri Flyt helhetsvurdering av Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
180 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 86556
Merke
Nordica
Modell
Dobermann Spitfire RB 80 FDT
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
156, 162, 168, 174
Gliflate
161 cm
Rocker bak
5 cm
Rocker fram
14 cm
Skjær
165 cm
Tapering bak
5 cm
Tapering fram
10 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
13 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
109 mm
Midje (smaleste midt)
80 mm
Maks fram (breieste fram)
129 mm
Innsving radius
17.9 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1690 cm2
Vekt
2000 gr
Relativ vekt
1.18 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
45 mm
Vinkelen på baktupp
18°
Vinkelen på framtupp
36°
Høyde spenn
7 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer RC4 The Curv GT

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er...
+

Atomic Redster X9 Wide Body

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i...
+

Stereo Piste RS

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og...
+

Stöckli Laser AR

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski...
+

Rossignol Hero Elite Plus TI

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er...
+

K2 Disruption

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil...
+

Salomon S/Force Bold

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som...
+

Völkl Deacon

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå