Test av Fischer RC4 The Curv GT

Test av Fischer RC4 The Curv GT
Kategori
Bakkeski
Vekt
1980 gr
Midtbredde
80 mm
Testet lengde
175 cm
Pris
Kr 14 000,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er den bredeste og en god centimeter bred...ere enn en racingski, men har konstruksjon og såle som world-cup-skiene. Det betyr sandwich med ABS sidekanter og dobbel titanal-plate (aluminium) – og testens høyeste egenvekt. Fischer varierer innsvingen gjennom skien, her er radiusen kortest bak og lengre framover. Samtidig er fleksen stiv fra midten og bakover, men vesentlig mykere framme.

På snø:

Fischer The Curv GT er den eneste skien i testen som vi synes kan bli «litt mye» den må kjøres med en dose kraft og presisjon. Men gjør du det, er dette en utrolig kul carvingski, som gir masse tilbake i form av sug inn i svingen, respons og kantgrep. Her er det bare å kjøre på. Den er best til korte og mellomlange svinger, den kan bli litt for svinghissig hvis du vil slippe på i lengre buer. Men dette er samtidig egenskapene som fikk fram de største smilene i testpanelet. The Curv GT kåres som vinner av denne testen.

Test av Fischer RC4 The Curv GT

SFI (Ski Flex Index)

8
7
7
5
4

Fri Flyt helhetsvurdering av Fischer RC4 The Curv GT:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
175 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 87754
Merke
Fischer
Modell
RC4 The Curv GT
Produsert i land
Ukraina
Andre lengder
168, 182
Gliflate
141 cm
Rocker bak
5 cm
Rocker fram
29 cm
Skjær
160 cm
Tapering bak
6 cm
Tapering fram
9 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
14 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
111 mm
Midje (smaleste midt)
80 mm
Maks fram (breieste fram)
129 mm
Innsving radius
15.5 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1650 cm2
Vekt
1980 gr
Relativ vekt
1.2 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
57 mm
Vinkelen på baktupp
15°
Vinkelen på framtupp
38°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Atomic Redster X9 Wide Body

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i...
+

Stereo Piste RS

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og...
+

Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten...
+

Stöckli Laser AR

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski...
+

Rossignol Hero Elite Plus TI

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er...
+

K2 Disruption

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil...
+

Salomon S/Force Bold

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som...
+

Völkl Deacon

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå