Test av Atomic Redster X9 Wide Body

Test av Atomic Redster X9 Wide Body
Kategori
Bakkeski
Vekt
1610 gr
Midtbredde
75 mm
Testet lengde
176 cm
Pris
Kr 10 000,-
Årsmodell
2021

Teknisk info:

Tross navnet er Atomic Redster X9 Wide Body både grønnfarget og den smaleste skien i denne testen. Leverandøren presenterer den som den perf...ekte fusjonen av slalåm- og storslalåmski, med 10 millimeter ekstra under foten sammenlignet med den vanlige X9. Svingradien måler vi til 14 meter gjennom hele lengden. De har en antydning til rocker foran. Konstruksjonen er en miks av cap og sandwich med sidekant, forsterket med titanal (aluminium). De er stive foran og bak og har middels fleks på midten. Egenvekten på skien er blant de letteste i denne testen.

På snø:

Det er merkbart at Redster X9 Wide Body er blant de smaleste og letteste skiene i testen. Den er kjapp, lettkjørt og presis, men gir ikke den massive opplevelsen av kantgrep og respons som de aller hvasseste skiene i kategorien. På den annen side er det ingen som behøver å bli skremt av denne skien, den svinger fint under alle forhold uten å kreve kraft eller superpresis teknikk. Her kan du slappe av og variere svingene som du vil. Atomic Redster X9 Wide Body passer for mange som ønsker seg en spesialisert bakkeski, men samtidig ikke vil ha den altfor krevende.

Test av Atomic Redster X9 Wide Body

SFI (Ski Flex Index)

9
6
5
5
7

Fri Flyt helhetsvurdering av Atomic Redster X9 Wide Body:

)}

Sving:

)}

Fart:

)}

Kantgrep:

)}

Respons:

)}

Teknisk data:

Målt lengde
176 cm
Fleks (relativ stivhet)
SFI 96557
Merke
Atomic
Modell
Redster X9 Wide Body
Produsert i land
Østerrike
Andre lengder
152, 160, 168
Gliflate
134 cm
Rocker bak
15 cm
Rocker fram
27 cm
Skjær
154 cm
Tapering bak
8 cm
Tapering fram
14 cm
Setback (midtski til smaleste punkt)
12 cm
Testet montering (midtski til midtsko)
12 cm
Maks bak (breieste bak)
111 mm
Midje (smaleste midt)
75 mm
Maks fram (breieste fram)
128 mm
Innsving radius
14.2 mR
Koning (Framski minus bakski)
mm
Areal (en ski)
1610 cm2
Vekt
1610 gr
Relativ vekt
1 gr/cm2
Høyde på baktupp
7 mm
Høyde på framtupp
44 mm
Vinkelen på baktupp
12°
Vinkelen på framtupp
34°
Høyde spenn
5 mm

Tilsvarende ski

+

Fischer RC4 The Curv GT

The Curv er Fischers stolthet for svinger i preparerte bakker, med prislapp deretter. GT-versjonen er...
+

Stereo Piste RS

Norske Stereo har som de fleste nye skimerker spesialisert seg på ski til topptur og...
+

Nordica Dobermann Spitfire RB 80 FDT

Spitfire-modellene til Nordica skal være racingski som kan kjøres hele dagen, og denne bredere varianten...
+

Stöckli Laser AR

Sveitsiske Stöckli lager egentlig bare én type ski, selv frikjøringsskiene er bygget som klassiske racingski...
+

Rossignol Hero Elite Plus TI

Rossignol Hero-designet er gjort ikonisk av blant andre Henrik Kristoffersen. Hero Elite Plus+ Ti er...
+

K2 Disruption

K2 forbindes med Seth Morrison og PK Hunder, men vi skal ikke glemme at Phil...
+

Salomon S/Force Bold

S/Force Bold er Salomons toppmodell for allsidig bakkekjøring. Den har sandwichkonstruksjon og dobbel titanalplate som...
+

Völkl Deacon

Deacon er arvtakeren etter RTM og går inn i tradisjonen for all mountain-ski som er...
Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Fri Flyt skriver om heis- og toppturbaserte skiopplevelser som vil inspirere deg til egne turer. Vi gjør grundige tester som hjelper deg å velge riktig utstyr. Vi møter skikjørere som lever for livet på snøen – slik som deg.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin Fri Flyt.

Bestill abonnement Fri Flyt. Få full tilgang til alt
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå