Slik får du mest ut av en langhelg i Hemsedal

I denne guiden finner du konkrete tips til kjøring, mat og drikke over en langhelg i Norges mest omdiskuterte skisted.

Sist oppdatert 28. desember 2019 kl 13.02
ALL NIGHT LONG: I Hemsedal byr de på kveldskjøring frem til klokken 20 på fredager. Trøst deg med det når du sitter i kø i Sandvika. Foto: Kalle Hägglund
ALL NIGHT LONG: I Hemsedal byr de på kveldskjøring frem til klokken 20 på fredager. Trøst deg med det når du sitter i kø i Sandvika. Foto: Kalle Hägglund

INTRO

Hemsedal. Alle veier fører hit. Eller – egentlig er det bare én vei, og den er det kø på, om du kommer fra Oslo. Men likevel. Er du glad i skikjøring, har du enten allerede vært mye i Hemsedal, eller så sitter du der, en dag, i rekken av stålgrå biler med skiboks på taket som svømmer i takt i 70 km/t oppover asfalten. Du som tror du liker Vestlandet, småskisentre eller fellegåing – ja, selv du flyter en dag med strømmen i den banen som er satt av til saktesvømmere. Ikke kjemp mot. Få mest mulig ut av timene dine på Norges mest alpeaktige destinasjon. Velkommen til hyggen.

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse
Relaterte artikler
APPELSINPAUSE: Are Tallaksrud og Torkel Karoliussen rakk fem turer på 700 høydemeter i løpet av dagen. Foto: Are Tallaksrud
Mens lavlandet tiner, finner Torkel og Are godsakene

Pudder i Hemsedal: – Det var en 10/10 dag

TERRENGFELLE: I det heisnære offpisteområdet Djeveldalen i Hemsedal har det på to år skjedd to dødsulykker. Dette bildet er tatt etter skredene som krevde ett liv nyttårsaften 2022. Foto: Markus Landrø/NVE
Dødsulykken i Hemsedal

Derfor skiltes ikke Djeveldalen

6-SETER: Første åpningsdag for Lodge Express-heisen i Hemsedal er fredag 15. desember. Foto: Skistar
Åpning av den nye 6-seteren

– Flyten blir bedre

POWSURF I SOLHEISEN: Torkel Karoliussen koser seg med nysnø i Hemsedal. Foto: Are Tallaksrud
14 centimeter nysnø

Powsurf i Solheisen

annonse
SKOGSKLASSIKER: Gummiskogen i Hemsedal er sannsynligvis Norges mest kjørte frikjøringstur. Skisenteret i Hemsedal rydder i skogen for å gjøre den åpnere, og lettere å bedrive redningsaksjoner i. Bonusen er at kjøringa blir enda bedre. Arkivfoto: Kalle Hägglund
23 heisbaserte klassikere

Offpisteguide til Hemsedal

HURRA: Usedvanlig gode snøforhold Hemsedal i disse dager. Foto: Kalle Hägglund
Stemningsrapport fra Hemsedal

Elleville pudderforhold

UTSETTER: Det snør i Hemsedal, men anlegget i Hallingdal klarte ikke å holde snøproduksjonen i gang inn mot helgen og må derfor utsette den planlagte sesongstarten. Foto: Hemsedal
Brems i snøproduksjonen

Utsetter sesongstarten i Hemsedal

Hemsedal bygger ny seksseters stolheis

– Dette handler om mer enn kapasitet

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen