– Vi ønsker å få flere i aktivitet i skisentrene, der man tar i bruk ulike skianlegg i fylket. Det vil si at man kan reise fra Sunnfjord til Sogn eller Nordfjord. Sånn sett bruker man andre bakker enn de man vanligvis er i, sier Atle Skrede, rådgiver for fysisk aktivitet i fylkeskommunen NRK.

Det er Skrede og Sogn og Fjordane skikrets, som nå skal kjempe frem et felles sesongkort for hele fylket.

Annonse

Fra før finnes lignende type samarbeid flere steder. Blant annet i Hordaland kan man få årskort på Voss, Folgefonna, i Myrkdalen og Røldal på et og samme heiskort. Man har også lekt med tanken om å lage et heiskort for hele landet.

Nå ønsker man altså en lignende løsning i Sogn og Fjordande.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

POSITIVE: Harpefossen Skisenter er positive til et slikt forslag. Foto: Tore Meirik

Positive aktører

Flere av aktørene i området sier til NRK at de er positive til en slik løsning. Blant de er Harpefossen, som allerede er med på et lignende samarbeid med Møre og Romsdal.

– Vi er positive til tiltak som vil bidra til at flere står på ski. i Sogn og Fjordane har vi mange små skisenter, og dersom vi får et felleskort for alle de vil det kunne være et attraktivt tilbud for turister, sier daglig leder i Harpefossen Skisenter, Stein Bjørhovde til NRK.

Også Jølster Skisenter ønsker et felleskort velkomment. 

– For de som ønsker å nå langt innen alpint vil det være besparende med et slikt kort, sier daglig leder i Jøster Skisenter, Even Hole. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SKEPTISKE: Sogn Skisenter er ikke helt overbevist over forslaget. Foto: Foto: Christian Nerdrum

– Uaktuelt for 90 prosent

Sogn Skisenter er på sin side ikke helt overbevist over verdien av et slikt kort. Daglig leder ved skianlegget, Tor Bremer, er skeptisk.

– Jeg tror ikke det er så mange av våre gjester som ønsker å dra til Nordfjord og Sunnfjord for å stå på ski, selv om det er fine tilbud der. For 90 prosent av brukerne våre tror jeg et slikt felleskort er uaktuelt.

Likevel understreker han at de vil være med dersom det blir aktuelt.

– Vi skal ikke være noen brems. Vi er åpne for innspill og lytter med stor interesse til debatten.

Dersom man går inn for løsningen vil den være på plass 1. januar 2018.