Hver høst tester Fri Flyt rundt hundre skipar. Ikke bare på snø, men skiene blir også målt etter alle kunstens regler –inkludert fleksmålinger som avslører nøyaktig hvor stive (eller myke) skiene er i forhold til andre ski, og hvor på skiene fleksen varierer.

Alle resultatene fra alle ski som noensinne er testet lagres i en database, og basert på denne massive mengden data kan Endre regne ut skiens Ski Flex Index (SFI). SFI´en forteller hvor stiv eller myk skien er i forhold til andre ski i samme kategori.

I tillegg til SFI, måles vekt, vekt per kvadratcentimeter, areal, spenn- og innsvingradius, tuppvinkler- og høyder foran og bak, lengde, bredder og hvor taper og rocker starter.

Årets skitest presenteres i hver utgave av Fri Flyt fram mot jul, men allerede i Fri Flyt Skiguide –som har nådd abonnentene og Fri Flyts digitale arkiv allerede- er vinterens første test ute. Der har vi prøvd fire par frikjøringsski for å finne ut hva som skjer med skienes egenskaper etter en sesongs bruk.

PS! Endre Hals´ egne skimerker, Prog og EVI, er ikke med i skitesten.

Årets Skiguide kommer i bladkiosken torsdag denne uka.

Fri Flyts skitest er nå tilgjengelig digitalt for alle abonnenter. Skitesten finner du her!

LES OGSÅ: Møt nye Pia Nic

Bildene forteller hvordan innendørsdelen av skitestprosessen, som tar rundt en halv time per ski, foregår: 

Måling av bredde:

Enkelt og greit med et skyvelære. Skienes bredeste og smaleste sted måles i tillegg til midtbredden. På denne måten måles også taper og lengden på denne. Også skienes lengde måles. Det er ikke uvanlig at lengden avviker en del fra hva produsenten oppgir.

BAK: Endre måler bredeste punkt på bakskia på et par Völkl One.

Måling av SFI (fleks):

Først markeres alle punktene hvor fleksen skal måles, opp til 16 punkter langs skien. Deretter settes skia inn i Endres selvlagde apparat, hvor kraften fra et lodd virker på hvert punkt på skia, og ut fra hvor mye skia bøyer seg regnes SFI´en ut. Skalaen går fra 0 til uendelig. 0=ingen bøyemotstand -som vakuum. Ski kan også bli uendelig stive, den høyeste SFI målt i Fri Flyts skitest er 14. SFI er definert ut fra null bøyemotstand og gjennomsnittlig bøyemotstand, hvor 5 er gjennomsnittet for denne typen ski. Tall mellom 1 og 9 er mest relevante.

TEGNING: Først markeres punktene hvor målingen gjøres, maksimalt 16 punkter per ski.

BØYING: …så måles skienes fleks i Endre Hals´ selvlagde fleksmålingsapparat.

Måling av innsvings- og spennradius:

Innsvingsradien måles med nøyaktighet på 1/1000 dels millimeter (!) ved hjelp av en radiusmåler. På samme måte måles spennet i skiene, som kan være negativt (rocker) eller positivt (tradisjonelt spenn).

RADIUS: Både innsvings- og spennradius måles med ekstrem nøyaktighet. Her sjekkes spennet på Praxis GPO.

Måling av tuppene:

Høyden på tuppene måles med skyvelære, og vinklene med vinkelmåler.

PÅVIRKES: Fri Flyts langtidstest avslører at både vinkel og høyde på skituppene foran og bak påvirkes etter bare kort tids bruk. Endre Hals koser seg godt mens han måler og herjer med skiene.

Data:

Alle data fra alle ski mates inn i databasen, hvor hundrevis av skipar er med og gir statistisk grunnlag for blant annet SFI´en.

EXCEL: Endres fullstappa Excel-dokument begynner å bli omfattende greier, og et aldri så lite skihistorisk dokument.

Alle bilder: Tore Meirik 

Årets Fri Flyt Skiguide kommer i kiosken torsdag denne uka. Bli abonnent, så slipper du å vente, for abonnentene har fått bladet allerede. Da får du også tilgang til alle magasinenen vi har laget, i Fri Flyts digitale arkiv. I årets Skiguide finner du høstens første skitest, som er langtidstesten av fire par frikjøringsski. Hva skjer egentlig med skiene etter en sesongs bruk?