…og enden på visa ble å nesten ikke gjøre noen ting. Men det starta med en av de beste følelsene som er å oppdrive: 

Sola steker og Trond og jeg sitter på ei melkerampe i Øksendalen på Nordmøre og dingler med beina. Rundt oss ligger og henger toppturutsyr til tørk på den varme asfalten og fra taket på melkerampa. Vi avtaler å kjøpe sommerens første is på hjemturen. 30 minutter tidligere sto vi 1200 høydemeter høyere, og hadde ei fantastisk nedkjøring foran oss. På minnekortet har jeg noen –etter mitt syn i hvert fall- veldig fine bilder av fire fine fyrer på topptur i et av planetens fineste områder for den slags. Vi har rett og slett hatt en drømmedag. Inspirasjonen til å skrive teksten kom lett, og allerede samme kveld var første utkast til reportasjen du finner i årets Fri Flyt Vinterekstra ferdig.

To dager senere er den endelige teksten i boks, og toppturreportasjen fra Øksendalen er ferdig. Et av virkemidlene i teksten var –og er- noen forsøk på humor, blant annet ved å referere et par av samtalene vi fire hadde på turen, og skrive litt om arbeidshverdagen til bulldosersjåfør Trond. Målet var å gjøre det hele til en avslappet affære, med fokus på hyggen, gleden og samholdet alle vi som går skitur til fjells kjenner så godt.

Et halvt år senere skulle reportasjen på trykk i Fri Flyt. 

Tre uker etter turen vår dør fire toppturentusiaster i en av Norges verste skredulykker i moderne tid i akkurat samme område. Omtrent nøyaktig på samme sted som vi gikk på vei opp, kom skredet som drepte de fire. To av dem kjente jeg litegrann. Mange av vennene mine deltok på redningsaksjonen. Selv tilbragte jeg de første dagene av påska 2014 på kontoret, og prøvde å fortelle friflyt.no-leserne hva som skjedde i Øksendalen –og hjelpe journalistene i TV2, VG, Dagbladet, NRK og Aftenposten med å få så mye som mulig av dekningen sin riktig og balansert. Det var relativt hektiske dager, men langt viktigere er at dagene var så ufattelig triste. Jeg har et par unger selv, men tillater meg ikke å tenke på hvordan det er for de åtte foreldrene som har mistet sine sønner i ulykken. Tanken er rett og slett ikke til å holde ut.

Så gikk noen måneder og jeg fikk et annet oppdrag: Å lage en større artikkel om skredtragedien til papirutgaven av Fri Flyt. Denne finner du i utgave nummer 108, som allerede har nådd abonnentene. Parallelt med Fri Flyt 108 lager vi gratisutgaven Fri Flyt Vinterekstra, hvor altså den hyggelige gladsaken fra området som tok livet av fire unge mennesker skal være med.

Jeg begynner –plutselig med et visst tidspress- å skrive om reportasjen om min egen tur. Det viser seg fryktelig vanskelig. Så kommer meldinga om at vi dropper hele saken fra bladet på grunn av ulykken. Argumentet er enkelt, og føles selvsagt: Vi kan ikke fortelle om turer i et område hvor en så dramatisk og tragisk ulykke nettopp har skjedd. Skal vi virkelig anbefale folk å oppsøke dette området? Og rippe opp i tragedien med morsomheter? Nei, det kan vi ikke.

Jeg opplever det som en lettelse å slippe å se artikkelen og bildene i bladet.

Men hvorfor? På hvilken måte er Øksendalen forandret etter ulykken? Dette svaret er også enkelt. Øksendalen er nøyaktig like farlig og like flott etter ulykken som den var før –da jeg skrev artikkelen. Har jeg virkelig ikke ryggrad til å stå for teksten? Vi diskuterer fram og tilbake i redaksjonen, og kommer fram til at reportasjen skal med, med noen tillegg om ulykken. I Fri Flyt ønsker vi å inspirere folk til å komme seg ut i naturen, helst på ski og gjerne i bratt terreng. Men vi setter også fokus på farene, særlig de som har med snøskred og gjøre. Hele tiden, både på nett og papir. 

Øksendalen er et av mange steder i Norge som kan gi skiopplevelser i verdensklasse. Og dalen ligger der uforandret etter ulykken. Hengene er akkurat like fristende og farlige som før, men forhåpentligvis er vi som ferdes i fjellene ikke uforandret. Vi vet at Øksendalen kan være et toppturparadis. Vi vet også at ethvert toppturparadis kan være ei dødsfelle. Og den skal vi holde oss unna i vinter.

I galleriet under finner du flere bilder fra turen i Øksendalen som er beskrevet i årets utgave av Fri Flyt Vinterekstra.  

BLE MED LIKEVEL: Artikkelen fra Øksendalen fikk sin plass i Fri Flyts Vinterekstra, til tross for ulykken som skjedde tre uker etter at reportasjen ble laget.

FRI FLYT VINTEREKSTRA: Andreas Håtveit pryder forsiden av årets gratisutgave fra Fri Flyt-redaksjonen.