Trenger penger for økt satsing: SGN på investorjakt

Skimerket SGN trenger penger, og satser på såkalt crowdfunding – folkefinansiering – for å bli kvitt røde tall og vokse ut over Norges grenser.

Sist oppdatert 16. juni 2017 kl 14.42
TRENGER PENGER: Det norske skimerket SGN jakter investorer for å utvide satsingsområdet, og lokker investorer med både skattefordeler og annet. – I typen skiproduksjon vi driver må vi nå et visst volum for å oppnå stordriftsfordeler og bedre marginer. Å få inn frisk kapital i SGN vil gi muligheten til å bygge grunnlag for hurtigere vekst, sier daglig leder Erling Grøstad (innfelt). Foto: Bård Basberg
TRENGER PENGER: Det norske skimerket SGN jakter investorer for å utvide satsingsområdet, og lokker investorer med både skattefordeler og annet. – I typen skiproduksjon vi driver må vi nå et visst volum for å oppnå stordriftsfordeler og bedre marginer. Å få inn frisk kapital i SGN vil gi muligheten til å bygge grunnlag for hurtigere vekst, sier daglig leder Erling Grøstad (innfelt). Foto: Bård Basberg

Dermed kan du, jeg og alle andre kjøpe en del av SGN, noe som etter all sannsynlighet blir enklere nå når Stortinget snart innfører skattemessige fordeler for enkeltpersoner som investerer i gründerselskaper.

– Hittil har vi brukt mye ressurser på å bygge norsk distribusjon, men vi vil øke volumet ytterligere gjennom en internasjonalisering. Derfor tyr vi til crowdfunding, og her kommer lovendringen godt med, sier daglig leder i SGN, Erling Grøstad.

Krever volum

Etter flere år med røde tall i regnskapet, sist med et underskudd på 430 000 kroner i 2016, kan folkefinanseiring gjennom eksterne investorer bli avgjørende for det norske skimerket, som produseres i Åre i Sverige.

– Som så mange andre nyetablerte selskaper i vekst har også SGN skis bak seg noen år med røde tall i regnskapet. Siden oppstarten i 2012 har SGN vært i kontinuerlig vekst. Vi har brukt mye midler på produktutvikling. Samtidig er det tydelig at man i den type skiproduksjon vi driver er nødt til å komme opp på et visst volum for å oppnå stordriftsfordeler og bedre marginer. Å få inn frisk kapital i SGN vil gi oss muligheten til å bygge grunnlaget for hurtigere vekst som videre vil være gunstig for marginene, sier Grøstad.

– Attraktiv pakke

Potensielle investorer lokkes med en nokså innholdsrik tilværelse som medeier i skimerket.

– Vi tilbyr investoren en utvidet pakke. Gjennom en investering får en tilgang til produkttesting, aktiviteter og rabatter. Skattefradrag på 24% på toppen bidrar nå til at incentivet for denne typen investering burde være sterkt, sier medeier og gründer Tore Frimanslund.

SGNSKIS_FotoBårdBasberg_2
SGNSKIS_FotoBårdBasberg_2

SIKTER MOT UTLANDET: En av ambisjonene hvis SGN får inn mer midler er markeder utenfor Norge. Alpene først, så Amerika. Foto: Bård Basberg

Håper å gå i null

Daglig leder Erling Grøstad håper SGN får balanse i regnskapet neste vinter. Det vil åpne for satsing mot utlandet etter hvert, blant annet med flere nye modeller på papiret.

– Hvilken praktisk betydning får det å få inn mer penger?

– Det vil i hovedsak påvirke hvor hardt vi bredt vi kan satse mot innsalget for 18/19 sesongen. Neste sesong er i stor grad allerede satt. Vi fikk en god økning i antallet ski på forhåndsordre fra butikker, og bestillingen fra fabrikken er satt. Vi har dermed klare rammer for kommende sesong å forholde oss til. Blir det en god start på vinteren vil vi gå i null i 2017. Får vi inn nok ny kapital vil vi kunne øke markedsføringsbudsjettet betydelig. Vi vil ansette en dedikert selger som vil gi tettere oppfølging av eksisterende og nye kunder. Bedre oppfølging gjennom vintersesongen fører til økt forhåndsordre til kommende sesong. Dette vil også frigjøre kapasitet til å kunne reise ut til nye markeder og bygge nettverk og relasjoner til innsalget for 2018 og 2019. Vi har nye modeller på trappene som vil være med på å posisjonere oss godt mot eksisterende og nye markeder, sier Grøstad.

– Ikke vokse for fort

– Men hva blir konsekvensene hvis dere ikke får inn frisk kapital til SGN?

– Skulle vi mot formodning ikke klare å hente inn så mye penger som vi ønsker vil vi ønsker vil dette påvirke hvor fort vi har kapasitet til å vokse inn mot kommende sesonger. Vi skal vokse fort, men ikke fortere enn at vi har mulighet til å følge opp eksisterende kunder godt. Dermed vil vi i en slik situasjon være nødt til å omprioritere hvor stort innsats vi retter inn mot nye markeder. 

Satser mot utlandet

Med investorhjelp skal SGN satse på å selge skiene i Alpene, og etter hver over Atlanteren. Jo fortere pengene kommer inn, jo fortere sikter de på utlandet.

– Målet er at vi innen få år skal selge en betydelig andel av varene våre utenfor Norges grenser. Samtidig skal vi fortsette å ta andeler fra de store internasjonale aktørene på hjemmebane. Både i forkant og etterkant av vintersportsmessen ISPO vil vi være aktivt til stede i utvalgte butikker i relevante markeder i Europa for å bygge nettverk og relasjoner. Neste prioritet etter alpelandene vil være Nord-Amerika. Skulle folkefinansieringen bli en stor suksess vil vi kunne fremskynde tidsperspektivet på denne satsningen.  

Publisert 16. juni 2017 kl 14.42
Sist oppdatert 16. juni 2017 kl 14.42
annonse
Relaterte artikler
MJUK: En gelépute kan gjøre underverker mot smertene i skinnleggen. Foto: Sigurd Ekeli Grimsby
Leggbeskyttere mot vondt i leggen

Vonde legger

SPOILER: På de fleste nye skisko følger det med en spoiler. Foto: Sigurd Ekeli Brimsby
Hva er egentlig spoileren til?

Hva er egentlig spoileren til?

mann på skitur
Test av Mammut Eiger Free Pro HS Hood skijakke

Når en jakke får forventningspress

skibindinger
Test av ATK Raider 13 EVO

Test: ATK Raider 13 EVO

Tropical Vibes Hemsedal etd.
Test av Tropical Vibes Hemsedal etd goggles

Latterlig enkelt å skifte linse

mann på ski uten jakke
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L

Bra produkt til en trivelig pris

mann med gul jakke, rød ryggsekk og ryggen til
Test av Arc’teryx Micon 16

Arc’teryx Micon 16 - Liten og nett

annonse
mann på vinterfjellet
Myk og lett skallbukse fra Mammut

Test av Mammut Haldigrat HS skallbukse

mann på vinterfjellet med dunjakke
Test av Mammut Eigerjoch Advanced IN isolasjonsjakke

Den fjongeste og dyreste

mann med svart jakke på et fjell
Test av Mammut Haldigrat HS

Myk, lett og komfortabel

skibriller
Test av Atomic Revent Q HD goggles

Ny modell med allsidige glass

mann går på ski
Test av Bergans Y MountainLine Breathe 3L Shell

Verdens beste i klassen for 5 500 kroner?

toppturbinding
Liten og lekker godbit fra ATK

Test av ATK Crest 10 toppturbinding

mann med ryggen til på skitur til fjells
Sjeldent testresultat for Arc' teryx

Test av Arc’teryx Micon 42 topptursekk

toppturbinding
Test av Marker Cruise

Test av Marker Cruise

toppturstøvel i snø
Testet: Imponerende nyhet fra Dynafit

Sjelden kombinasjon av gå- og kjøreegenskaper

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen