Torsdagslista - de kuleste frikjøringsskiene

Kanskje den mest nostalgiske listen hittil, men så er det jo også treffende. Blir jo nesten rørt.

Sist oppdatert 13. juni 2013 kl 14.56
RÅTT: Et lite utdrag med råskap fra dagens liste!
RÅTT: Et lite utdrag med råskap fra dagens liste!

Husker dere han Arno? Eller hva med Gordy? Var det en i det lokale anlegget som hadde kjøpt seg et par Völkl Explosif? Kjørte kompisen på El Camino eller hadde du hørt om noen som hadde testet Atomic Helistar?

Kanskje det er den dagen du kjøpte deg et par Salomon X-Scream eller X3 du husker best, uansett her har dere en real posjon nostalgi, evt. en arkeologisk ekspedisjon for de av dere som ikke har hørt om disse forhistoriske skapningene:

Dynastar Arno Adam pro - Da denne skien kom var Chamonix det ubestritte skistedet i verden, Arno var kanskje mindre kjent her hjemme enn Gordy og Kreitler, men skiene hans er evige legender.

Dynastar Legend Pro - Disse oransje skiene kom senere, og var synonymt med kvalitet, Gore Tex og drapåstemning, og en av de skiene som virkelig fikk folk til å kjøpe brede ski. Fine var de også.

Samolom X-Scream - en av skiene som nådde massene, og ble av mange hyllet som den ultimate frikjøringsskien, selv om det kanskje også var et resultat av et solid mediahype. Salomon Teneighty var faktisk breiere, og Eirik Finseth kjørte vel denne i frikjøringskonkurranser. (Forsøkte forsåvidt å finne et bilde at de orginale AK Rocket, de enorme skiene som blant annet Kaj Zackrisson kjørte hysterisk fort med.)

Salomon PocketRocket - Var på linje med Dynastar Legend Pro en av de første brede skiene som mange turte å kjøpe. Myke lettkjørte ski som mange kunne mestre!

K2 El Camino - Var en tøff ski, for tøffe karer i 1997-98: En kategori som nettredaktør Tore Meirik jo opplagt går rett inn i. Vanskelig å finne real oppløsning på skia, nettredaktøren oppå de skia, anno 1998 derimot, det er fult mulig å oppdrive!

K2 Big Kahuna - Dette var en ski som flyttet grenser hos K2, de var brede, kom ut på markedet i 1994, og ble ofte stående igjen i butikkhyllende fordi “ingen kan kjøre på noe sånt.” I 1997 opprettet K2 forøvrig verdens første "freeski-team" - K2 Factory Team. Etter mange år gjennoppstod Big Kahuna etter at K2 ble kjøpt opp, og da hadde også mye skjedd. Men denne gangen var Big Kahuna et nostalgisk objekt. Fin ski, helt blå, men det var i virkeligheten en blå versjon av den da nye Maiden AK.

K2 Seth Pistol - K2 var et "nytt skimerke" og lanserte frikjøringsski og parkski med en mer moderne utforming. Seth Pistol fikk en enorm innflytelse! Seth tok backflip i Lyngen og Pep gjorde 540 i løssnø med disse!

Rossignol Bandit X3 - Den første versjonen var riktignok rød, blå, hvit og svart, men andre generasjonen er den som sitter best i minnet, og var lettest å finne bra oppløsning på i Google. Rossi kom også med matchende sko til disse skiene. Forøvrig, Rossignol Viper var en bakkeski, men var også veldig utbredt!

Fisher Big Stix 106 - I dag er Fischer, Elan, Atomic og tidvis Dynastar sett på som litt treige, men dette er selskaper som var helt sentrale i utviklingen av nye brede ski. Big Stix 10.6, men hele 10,6mm midtbredde fikk mange til å måpe der de sto i butikker og så på de i hyllende. Noen toppselger ble de ikke, men en stor ski som relativt mange kjøpte, og de litt smalere modellene var et vanlig syn.

Atomic Helistar - Er kanskje ikke en ski så mange har hørt om, men flere av de større skiselskapene leverte brede ski til heliski-selskaper i Alaska, og andre steder, fordi det var lettere å kjøre på for kunder med middelmådige skiferdigheter. Med klare referanser Beta-serien som herjet carvingmarkedet var dette forløperen til Atomic BigDaddy!

Atomic BigDaddy - Viste at også Atomic skulle gi virkelig brede ski til massene. Husker en kar på telemark i Røldal kjørte styggfort med disse (Riktignok var det andregenerasjon siden første generasjon kom med Atomic sine egne bindinger integrert). 

Völkl Explosif - Er en av de orginale fatskiene. Den ble, i likehet med Atomic Helistar, levert til heliskiselskapene i Valdez for å sikre kunder flyt, men det var også et par solide ski som tålte å kjøres hardt. Og det ble de, som du kan se bilder over.. Det var ikke mange par i Norge, men det dukket en og annen mystisk kar med et par slike på heisen eller i heiskøa. 

Volant Chubbs - Volant var skjeldne ski i Norge. Få par ble tatt inn, og i tillegg var de dyre. Chubbs var foreløperen for den mytiske Spatula. "Legenden" har det til at Shane McConkey fikk et par nye Chubbs fra Volant som han syns var dårligere enn de gamle utkjørte, siden de gamle var så utkjørte at de hadde fått motsatt spenn. Spatula som ble resultatet var Shane McConkeys siste promodell hos Volant før han gikk over til K2 og lagde Pontoon, som på mange måter er en litt mer mainstream versjon av Spatula. 

 
Volant Spatula - "Faren" til K2 Pontoon.

Stöckli DP Pro - Dominique Perret er ikke den mest kjende skiprofilen i dag, men skiene hans er det nok mange som husker. Selv husker jeg best 2 og 3 generasjon med en utrolig fin stålfinish, men det var den første som slo gjennom med rykte på seg som en brutal storfjellsski, selv om den egentlig var veldig lettkjørt. (I motsetning til f.eks. Kneissl Tanker.) Men de oransje skiene med et "kompass" fremme var uansett et blikkfang både i Eikedalen og Hemsedal!

Som et lite notat: Det er verdt å merke hvor lett det var å croppe disse skiene inn i artikkelbildet, rette linjer tilsvarer effektivitet!

Publisert 13. juni 2013 kl 14.41
Sist oppdatert 13. juni 2013 kl 14.56
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen