Stavanger Freeride er i anmarsj!

Neste sesong kan Stavanger Freeride bli en del av norgescupen i frikjøring, og Anders Ekkje Slettebø tror det vil være med på å løfte regionen.

Sist oppdatert 26. april 2012 kl 12.11
HER: Anders Ekkje Slettebø mener Hunnedalen har et stort potensiale, og med kjentmann Arnt Olav Aalgaard på laget tror han alt ligger til rette. Foto: Pål Rype.
HER: Anders Ekkje Slettebø mener Hunnedalen har et stort potensiale, og med kjentmann Arnt Olav Aalgaard på laget tror han alt ligger til rette. Foto: Pål Rype.

– Det var Bård (Øymar jou.anm.) som kom med en idé om en frikjøringskonkurranse i nærheten av Stavanger. Den idéen tente jeg på, og Hunndalens store sønn, Arnt Olav Aalgaard, har tenkt på dette i mange år. Derfor har vi slått oss sammen og funnet ut at Hunnedalen er en perfekt konkurransearena. Konkurransen vil ha base i Stavanger, og kanskje kombineres med surfarrangement for å skape festivalstemning i byen, og trekke enda flere folk, forteller Ekkje Slettebø, som også jobber med Røldal Freeride Challenge.

– Hvorfor akkurat Hunnedalen?

– Det er bare en time unna Stavanger, noe som gjør at det er lett tilgjengelig for folk. Hunndalen er et område som mange muligheter, men ganske ukjent siden det ikke er heisanlegg der. De fleste kjører bare fordi der på vei til Sirdal, og det har vi lyst til å gjøre noe med. Det er flere sider som er nære veien og publikumsvennlige.

– Hvor langt har dere kommet i prosessen, og hvordan går dere frem nå?

– Først og fremst sikter vi oss inn på private aktører som har en eller annen forbindelse til miljøet, men også større aktører som er helt uavhengige. Vi tror flere vil se på det som en god mulighet til å bygge merkevaren sin. I tillegg vil vi henvende oss til de tre kommunene her nede, men først og fremt det private. Med et arrangement med base i byen tror vi at det kan bli enklere å få samarbeidspartnere.

– Når på året tenker dere å legge den?

– Det er litt usikkert, for det beste hadde jo kanskje vært å gjøre det helga før eller etter Røldal, så kjørerne kunne ta to fluer i en smekk. Dessverre er den tida på året ganske fullbooka, så det kan hende vi må kjøre den tidligere. Det blir bestemt nærmere sommeren.

– Når blir det avklart om det blir konkurranse?

– Det er ikke spikra, men vi vil ha møte med cupen i løpet av sommeren, så på seinsommeren blir det nok avklart. Men vi kommer til å se an hvor godt vi ligger an økonomisk, det er ikke sånn at vi kommer til å gjennomføre for enhver pris. Vi har ikke tenkt å gjøre noe halvveis når vi først gjør det.

– Kan det bli en enkeltstående konkurranse, hvis det ikke skulle bli en del av cupen?

– Nei, det blir et norgescup-renn eller ingenting, men jeg kan ikke skjønne hvorfor det ikke skulle bli godtatt.

– Trenger vi enda flere frikjøringskonkurranser da?

– Ja, med tanke på at alle bortsett fra en konkurranse ble avlyst i år, så er det jo en fordel for kjørerene å ha så mange strenger som mulig å spille på for å få tre tellende resultater. I tillegg vil en norgescup-konkurranse være med på å løfte regionen, og øke interessen for frikjøring enda mer. Det er allerde stor interess og mange dyktige kjørere, men det syns ikke alltid like godt i media. Stavanger har bl.a. tre RFC-vinnere; Tommy Nordbø, Bård Øymar og Tonje Padøy.

– Kan dette bli noen slags interessekonflinkt med Røldal Freeride Challenge?

– Nei, det kan jeg ikke skjønne. Røldal har så stor pondus allerede at jeg tror heller de to konkurransene kan dra fordeler av hverandre.

Publisert 26. april 2012 kl 12.04
Sist oppdatert 26. april 2012 kl 12.11
annonse
Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen