– Vi har solgt ca 100 par, og det har gått mest av 186 Play og Solid. Dette er ei god allround løssnøski til alle typer kjøring. Derfor er nok denne lengden den mest populære. Forskjellen på Play og Solid går mer på preferanser når det gjelder ski i forhold til kjørestil. Aggresiv vs. cruising. Jeg liker godt 186 Solid i hvert fall, sier en av gründerne bak skimerket, Steinar Nes.
Populære i Sogndal
SGN lager fem forskjellige modeller, som alle heter Togga (oppkalt etter det populære toppturfjellet i Sogndal). Forskjellene går på lengde og stivhet, og alle er rendyrka frikjøringsski.
– Fram til bå har vi nok solgt mange ski fordi de er nye i markedet, og det er ikke til å legge skjul på at det er en del lokale patrioter som kjøper. Utfordringa for oss nå er å få skiene ut i det norske markedet, og få en posisjon der. Den utfordringa er vi klare til å ta, sier Nes.
Ett av markedstiltakene er en lokal frikjøringscup, hvor god kjøring, og tilrettelegging for nettopp det, er hovedfokus.
Impuls-konkurranser
– I SoGNa-cupen skal bli en lokal cup. En må ikke være lokal for å delta, men den treffer nok mest for locals´ene i Sogndal, siden planen er å arrangere 3-4 renn. Ett hver måned, uten fastsatt dato lang tid i forveien. Det blir kjørt en omgang på en dag. Slik håper vi å få til en cup med lite avlysninger, venting og bortkasta reisetid. I tillegg får unge og ukjente kjørere en arena å prøve seg på. Vi kutter også ned på det meste av arrangement rundt, men Bratt Moro sin mediagruppe er villige til å stille med mediaproduksjon som vi kan se på i etterkant. Det viktigste er å lage gode kjørekonkurranser og holde fokuset på det!