Slik ble skiene til

Vår trofaste fighter og spaltist Steingrim Klippe dro forleden på besøk til skibygger Endre Hals på Lønset. Det ble det promodell av.

Sist oppdatert 12. juni 2014 kl 14.44
KLIPPE PRO: Vi har fulgt prosessen rundt byggingen av Steingrim Klippes promodell minutt for minutt.
KLIPPE PRO: Vi har fulgt prosessen rundt byggingen av Steingrim Klippes promodell minutt for minutt.

Helt siden i fjor høst har Steingrim Klippe svart Fri Flyt-leserne gjennom sin faste spalte i bladet. Steingrim er godt skolert etter mange års tro tjeneste som skiboms over hele verden. En kjapp oppsummering av karrieren hans kunne vært noe slik som: Klippe dro utenlands før edits, Youtube, insta. Han kjørte nordsida på Aguillen før vi betalte med Euro på Chambre Neuff. Han er en fighter som brenner for alt som har med bratte fjell, fett stæsj og driter egentlig i meninga med livet så lenge det snør. Har de lengste Renegades-skia med MFD-plate og de tyngste Salomon-bindingene og er dermed det originale opphavet til uttrykket: Earn your turns.

Her forleden dumpa det inn snapchats fra Klippe, som uten forvarsel hadde tatt turen til Lønset og skibygger Endre Hals for å sniktitte på produksjonen av EVI-ski og ikke minst grine seg til en promodell. Vi kastet oss selvsagt over telefonen og fikk et intervju med Hals, som på smidig vis tok hånd om den innpåslitne gjesten over noen dager på gården der han driver sin egen skifabrikk i en låve.

– Hva slags ski var det Steingrim ville ha?
– Han var ganske bestemt, det skulle være rett og stivt, og ikke for mye eller for lite rocker, ikke spenn men flate under fordi jorda er flat.

– Hvordan ble dere enige om geometri og grafikk? Var det en lang prosess? Tok det flere uker?
– Det tok to minutter, han er nok fan av å få ting gjort fort. Den beste musikken skrives også fort (og i rus)

– Hva med produksjonen? Ville han finne skruer til bindingene selv, eller lot han deg holde på?
– Det er for smått å fokusere på for han, han lot det være. Like bra, for han vil helst at de skal gå helt inn til midten av såla. Da sitter de bedre fast mener han.

– SFI (ski flex index) på 77666: Fortell litt om hvorfor han valgte nettopp det. Og ikke minst midtbredden på 113 mm?
– Steingrim er skapovertroisk, det der er tall som betyr mye for'n. Ikke minst 191 cm. 34mR i framskia og 36mR i bakskia skal rette ut linja når han havner i bakleksa. 113 er også et telefonnummer. Grafikken er det et slags budskap i, men for å ikke få mistanker ville han ikke skrive det i klartekst.

– Grafikken viser tydelig en skog som står i brann. Har det noe med å tynne ut skog å gjøre? Prøver Steingrim å fortelle oss noe her?
– Det kan hende, men det veit jeg ingenting om.

– Noe annet du vil si om produksjonen? Det er en EVI-ski, som vi ser. Er dette ei ski som kommer i salg, eller er Steingrim Pro en såkalt not for resale?
– Den blir lagt ut for salg i løpet av sommeren. Nei vent, den er allerede lagt ut (skriv inn høyde, vekt, sett alle parameter på max slik Steingrim ville gjort + sorter etter stivhet … der har du`n).

Følg produksjonen av 666 Steingrim Pro fra EVI x FRI FLYT i bildeserien under.

MÅL OG MENING: Endre Hals hjelper Steingrim med å få geometrien til å stemme. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

I ET MØRKT ROM PÅ LØNSET: Skjulte agendaer om tynning av skog er temaet i grafikken på Steingrim Klippes pro-modell.

CTR+P: Grafikken er ferdig printa ut og klar for pressa sammen med resten av skiene. 

STEINGRIMS FAVORITT: Dette sitatet er inspirert av et intervju med Darkthrone-trommis Fenriz på Youtube. Steingrim kan digge noe skikkelig bass i basstromma.

 

FERDIG SNAKKA: Skiene er ferdig i pressa og klare til å sages ut.

TRESKJÆRING: Endre Hals skjærer ut skiene.

FINPUSS: Etter å ha grovslipt kantene på skiene gjenstår det litt finpuss før sålene skal til verks.

MEN FØRST: Herding av sidekantene på skiene.

RESULTATET: Slik ser Steingrim Klippes promodell ut. Hva synes du? Diggbart?

Publisert 12. juni 2014 kl 14.44
Sist oppdatert 12. juni 2014 kl 14.44
annonse
Relaterte artikler
FALLET: Like før droppet hektet deltageren skien slik at den falt av. Den bratte facen gjorde at hun skled ned fjellsiden.
Junior freeride i Røldal

Dramatisk fall under konkurranse

IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen