Slakter skuterfrislipp

Den Norske Turistforening (DNT) svarer på kritikken fra skuterorganisasjonene, og holder fast på at det handler om frislipp av snøskutere.

Sist oppdatert 9. desember 2013 kl 08.09
SKUTERMOTSTANDER: Berit Kjøll er styreleder i DNT, og ingen fan av snøskutere i norsk utmark. Her er hun på motorfri topptur i Lyngen. Foto: DNT
SKUTERMOTSTANDER: Berit Kjøll er styreleder i DNT, og ingen fan av snøskutere i norsk utmark. Her er hun på motorfri topptur i Lyngen. Foto: DNT

– Vi mener Miljøverndepartementet misbruker forsøksloven, og at dette er umulig å reversere i ettertid. Innretningen av loven endres uten en demokratisk prosess. Derfor har vi valgt å bruke et så kraftig uttrykk som frislipp om antallet kommuner som er med, sier styreleder i DNT, Berit Kjøll, til Fri Flyt.

LES OGSÅ: Fortviler over skutermotstand

 – Udemokratisk

Hun mener Stortinget må ta stilling til en åpning for rekreasjonskjøring, både om det skal være lov, og hvordan dette eventuelt skal gjennomføres.

– Dette krever en god og ryddig prosess. Isteden brytes et viktig prinsipp i motorferdselloven over natta. Når alle 105 kommuner som søker om å være med på forsøksordningen får tillatelse, er det ikke et forsøk lenger. Dessuten er det svært uklart hvor omfattende dette løypenettet vil bli, både på kort og lang sikt. Det er også uklart hvordan man skal påse at begrensningene overholdes. Her pålegges politiet omfattende kontrolloppgaver, samtidig som bevilgningene til dette fjernes i Statsbudsjettet, sier Kjøll.

Verdivalg

– Hvorfor er denne kampen så viktig for DNT?

– Fordi vi risikerer å miste noe av det viktigste ved friluftslivet; den uberørte naturen, stillheten og følelsen av frihet. Det handler altså om et verdivalg, nemlig frihet fra støy. Naturens ro og stillhet blir viktigere og viktigere i et hektisk samfunn. Det urørte og usporede vinternorge er unikt i internasjonal målestokk. Skientusiaster fra hele verden søker seg hit til Norge for nettopp og oppleve dette.  Det oppleves både kunnskapsløst og perspektivløst å ta initiativ som over tid er med på å vandalisere dette

– Men det er jo snakk om et begrensa antall skuterløyper?

– Selv om det er snakk om regulerte løyper er faren for at vi ikke vil å klare å begrense kjøringen i fjellet stor, når mange etter hvert kjøper seg snøscooter. Vi skal ikke lenger enn til Sverige for å se det. Her settes altså særinteresser foran allmennhetens frihet til å ferdes i naturområder uten unødvendig støy. Nå er det ikke skuterne vi viser til når vi sier frislipp, men det store antallet kommuner som er med.

– Skille mellom nytte- og fornøyelseskjøring

DNT er heller ikke særlig begeistret for heliskiing eller catskiing i norske fjell. Styrelederen mener det må skilles mellom nyttekjøring og fornøyelseskjøring, og syns lite om påstandene om at DNT selv benytter seg av motoriserte farkoster i utmarka, og derfor ikke kan kreve at andre ikke får samme muligheter.

–  DNT er som utgangspunkt tilhenger av nyttekjøring og motstander av unødvendig kjøring i utmark. Vi ønsker å ta vare på det urørte og naturens stillhet og ro. Det er nettopp dette som er det unike med naturopplevelsene i norsk natur. I naturen bør kroppen brukes som motor, sier Kjøll.

Publisert 9. desember 2013 kl 08.09
Sist oppdatert 9. desember 2013 kl 08.09
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen