– Severin Suveren-holdningen må foreldes

Mangeårig frikjører i Freeride World Tour, Fredrik Luytkis, mener norske frikjørere har alt for dårlig kunnskap! Nå vil han kurse folk på Gaustadtoppen.

Sist oppdatert 25. januar 2012 kl 12.02
DÅRLIG SKODD: Fredrik Luytkis mener norske frikjørere veit alt for lite om fjellet, og at vi nordmenn må slutte å tro at det alltid går bra. Foto: GO
DÅRLIG SKODD: Fredrik Luytkis mener norske frikjørere veit alt for lite om fjellet, og at vi nordmenn må slutte å tro at det alltid går bra. Foto: GO

– Flaks-kvota er brukt opp for hele nasjonen! Inkludert for meg selv, sier Fredrik Luytkis, som sammen med Kjetil Lindblad en gründerene bak Gaustatoppen Opplevelser.  

Antall frikjørere de siste årene har eksplodert, og gründerne mener offpiste-kjøring er like vanlig i dag som appelsin i sekken på 70 tallet, og markedet er i stadig vekst.

– Det selges i dag mer twintip ski (ski med tupp i begge ender kombinert frikjøring/backcountry-jib/jib) enn noe annet og mediahypen og hipsterfaktoren bidrar til at urørte fjellsider fungerer som fluepapir på skikjørere på alle nivåer - og med alskens bakgrunn, mener Luytkis. 

20 døde i snøskred på to år

Frem til 2009 stod antall dødsfall i skredrelaterte ulykker i sterk kontrast til økningen i salg av frikjøringsutstyr og aktiviteten i fjellet.(pdf ). Så smalt det! I løpet av 2009/2010 og 2010/2011 døde det mer enn 20 personer i snøskred. Dette var ikke kun frikjørere på brett og ski, men denne gruppen bidro utvilsomt sterkt til den markante økningen.

– Den litt naive Severin Suveren-holdningen har regjert siden de 10 Fjellvettreglene sveipet som en farsott over landet, og ga Severin den pondusen han trengte for å bli ”furet værbitt”, samt nok kunnskap om ”nødprosedyre” til å peise fjellheimen på langs. De burde i dag vært foreldet, fortsetter Luytkis. 

Guideservice på Gaustatoppen

Til helgen åpner Norges eneste, rendyrkede frikjøringsarena på Gaustatoppen. Gaustabanen har ligget der som en halvt mytisk anretning, fundert på konspiratoriske ideer om den kalde krigen og fordums turistvisjoner. I nyere tid har det vært en noe brokete vei frem til kommersiell drift. Med sju år i byråkratiets svøp, er det endelig tid for skikjøring på Norges kanskje mest markante fjell. 

Med Gaustatoppen som tumleplass vil Gaustatoppen Opplevelser (GO) skape en arena for utvikling av ferdighet og kompetanse innen frikjøring.

– Vi kunne ikke la sjansen gå fra oss. Vi fikk tilslaget på et bredere konsept enn det som i utgangspunktet var tiltenkt. Vi hadde ikke forutsetningene for å drive en rendyrket guideservice og så at vi kom til kort mot det faglige nivået internasjonalt sertifiserte guider innhar. Paradoksalt nok blir ordet guide ofte brukt med negativt fortegn. ”De som ikke ser merverdien i det å ha en ”mentor” eller en ”rådgiver” og tror de er ferdig utlærte vil bli innhentet av dårlige marginer, sier Lindblad. 

Kunnskap er makt!

De fleste som kjører offpiste i dag har en eller annen form for ”fat-skis”. Det er ofte det første man hiver seg over så snart man er bitt av basillen. Kanskje er man så heldig at man har oppfattet at det er lurt å kjøre med hjelm og kanskje har man til og med ryggplate.

Ifølge Lindblad og Luytkis selges det kun en skredsøker pr tiende frikjøringski, og enda mindre søkestaver.

– Det er et kjempegap mellom hvor mange skredsøkere og hvor mange frikjøringski som selges. I tillegg så er det ytterst få som kan noe om kameratredning, ei heller har testet søkeren. Noen tror til og med at den skal pipe når du er i skredfarlig terreng, sier Fredrik og rister oppgitt på hodet.

Dette vil selskapet gjøre noe med.

– Vi ønsker å demokratisere den kunnskapen som finnes der ute og gjøre den tilgjengelig slik at generasjonene som kommer opp får et forhold til dette, som er så naturlig som å ta på seg hansker og goggles før man drar ut på fjellet! Det handler om å skape marginer når man er der ute på fjellet og lever drømmen. Mange ender opp med ”hue under armen og armen i bind” fordi de ikke har evne eller kunnskap til å gjøre de nødvendige vurderinger som må til for å klare seg, mener han. 

For å demme opp for potensielt dårlige beslutninger og øke ferdigheter og kompetanse hos publikum, har GO utviklet kursmodulene til et konsept som de kaller ”Learn to RIDE”.

Les mer om konseptet, og ser programet for kurset, på deres egne hjemmesider www.gofreeride.no.

Publisert 25. januar 2012 kl 10.57
Sist oppdatert 25. januar 2012 kl 12.02
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen