Rottefella er også markedsleder i verden på telemarksbindinger og har i tillegg rundt 40 prosent av verdensmarkedet for langrennsbindinger.
I en pressemelding skriver selskapet at de gjennom oppkjøpet av NAXO får tilgang til det voksende markedet innenfor skibestigning (randonee) og frikjøring, samtidig som de styrker sin posisjon i mellomeuropa.
- Dette er et strategisk viktig steg for Rottefella. Vi har en klar målsetting om å bli verdens ledende bindingsutvikler innenfor markedet ”free heel” bindinger (telemark, skibestigning (randonee) og freeride). Deler av dette markedet er veldig i vekst og investeringen i NAXO vil styrke vår posisjon, sier Ulf Bjerknes, administrerende direktør i Rottefella.
I dag er Naxo en av tre internasjonale produsenter av skibestigningsbindinger. Selskapet ble etablert i 2001 og har i løpet av kort tid etablert seg som en meget synlig aktør innenfor skibestigningsmarkedet. Naxo forventer en total markedsandel for sesongen 06/07 på ca 20%. Selskapet har også en god posisjon i Mellom-Europa og Nord-Amerika, noe som er meget spennende for Rottefella i sin videre satsing i disse markedene.
- Vi har over lang tid registrert at markedet for skibestigning og ”freeride” er i meget god vekst. Dette er også årsaken til at Rottefella nå satser såpass sterkt på å lansere det nye telemarksystemet NTN (NewTelemarkNorm). Tanken bak NTN og utviklingen av dette produktet vil passe godt sammen med vårt oppkjøp av Naxo. Både alpininteresserte og vedens alpinskiprodusenter har de siste årene fattet en veldig interesse for skibestigning og ”freeride”. Markedet for skibestigningsbindinger er i dag dobbelt så stort som for telemark og forventes å øke mye i årene fremover. Bindinger og støvler innenfor NTN og skibestigning vil ha flere likhetstrekk. Blant annet vil den nyutviklede støvelen for NTN passe inn i dagens skibestigningsbindinger, sier Ulf Bjerknes.