Nye Nor Freeski

Med Magnus Støre som brand manager, ny grafisk profil, engelske ord, og ambisjoner for store og små jibbere skal Norges Skiforbund (NSF) vise nye takter i freeskisatsinga.

Sist oppdatert 13. november 2013 kl 11.54
BRAND MANAGER: Magnus Støre er sjefen for Skiforbundets nye merkevare; Nor Freeski. Han presenterte profilen for første gang i Morgedal på søndag. Foto: Tore Meirik
BRAND MANAGER: Magnus Støre er sjefen for Skiforbundets nye merkevare; Nor Freeski. Han presenterte profilen for første gang i Morgedal på søndag. Foto: Tore Meirik

Nor Freeski er Norges Skiforbund sin satsing på freeskiing, som de kaller det, i Norge. Fra en tilværelse som en anonym del av freestylekomiteen, skal Nor Freeskiing nå jobbe målrettet for alle deler av jibbing i Norge. Dette gjelder drift av de som satser mot konkurranser, inkludert landslag og rekruttlandslag, samt samling av alle klubber og utøvere –også de som bare vil shredde.

Ambisiøs visjon

Magnus Støre, mannen som helst kjører ski i ei trapp i en eller annen by fremfor i ei perfekt slopestyleløype, er mannen bak Nor Freeski sin nye profil. Han presenterte profilen under NSF sitt freeskiseminar i Morgedal sist helg, og kanskje viktigst av alt, Nor Freeskiings visjon:

«Norsk freeskiing skal fortsette å være en lidenskapelig og innovativ familie som har det forbanna gøy på ski.

Nor Freeski er til for å ta vare på, bygge og legge til rette for alle deler av norsk freeskiing, forankret i miljøet og sportens kjerneverdier.»

– NSF best

– Vi skal ta vare på, og legge til rette for, utøverstyring, samhold og motivasjon, og i målene våre claimer vi at vi skal ha verdens beste landslag i alle grener, at vi skal ha morsomme og utfordrende konkurranser og events for alle, at vi skal ha kunnskapsrike og gode klubber og at vi skal ha gode og billige parker året rundt, sier Støre, som mener Norges Skiforbund er det beste stedet å være for Nor Freeski.

Hva syns du om Nor Freski sin nye grafiske profil? Gi din stemme under artikkelen!

Jobber med tippemidler til park

- Vi har et enormt potensiale med utvikling av toppsatsing, klubber og konkurranser for de som digger det. Samtidig er det viktig at freeskiing forsetter å være en stor gjeng med folk som bare shredder rundt og har det fett på ski, og her må også Nor Freeski og Norges Skiforbund kjenne sin besøkelsestid og la freeskiing utvikles der ute av alle kjørerene, og ikke på et kontor i Oslo. Men er det mye vi kan gjøre for disse også. Vi er i disse dager i gang med mange spennende prosjekter, som å se på løsninger slik at også freeskiing kan få de tippemidlene de fortjener. Det bygges alt for mange hoppbakker og rulleskiløyper sammenlignet med parker for skattepenger, og dette er dypt urettferdig for de titusener av kids som er stoka på flere, billigere og bedre parker. Dette er et eksempel på hvordan Nor Freeski kan hjelpe alle jibbere i Norge.

Bred satsing

Nor Freeski sine overordna tiltak er satsing på både topp og bredde gjennom klubber, samarbeidspartnere, kretser, anlegg, stat, forbund og Olympiatoppen.

–Vi skal legge til rette for sporten på sportens premisser, og la miljøet og utøverne diktere veien og målet. Skal vi bli tatt på alvor må vi ta kidsa på alvor, sier Støre.

En viktig del av pakka er Nor Freeski sine ny grafiske profil, som ble vist for første gang på søndag, men som i dag slippes for offentligheten. Logoene er designet av ikke ukjente Mille Windfelt, og skal representere det freeskiing er, ifølge NSF, og det Nor Freeski skal drive med. 

«Gestures»

Noen engelskkunnskaper kan være greit å ha for de som skal få innblikk i den nye profilen, og tankene bak logoene.

– Håndtegn, eller «gestures» er kjernen i den nye grafiske profilen, og pekefingeren som peker i været er hovedlogoen. Det er en finger som claimer, noe som ikke burde ukjent i miljøet. Den representerer det vi mener er grunnverdiene i sporten, utøverstyrt innovasjon og samhold. Den representerer utøverstyrt sport fordi det kun skal være utøveren som skal claime hva han skal gjøre, ikke trenere og masete foreldre. Den representerer innovasjon, kreativitet og progresjon ved at man claimer nye triks, enten det er en trippel eller en steezy 180, og den representerer samhold og vennskap som vi mener er det aller viktigste ved freeskiing. Man stikker ikke i bakken og claimer alene, man gjør det når man har en session på en rail med kompisene og skal sette den 270e´n, eller bare ta railen for den sagt skyld. I tillegg til claimefingeren har vi også laget en egen team logo for landslaget vårt, samt en egen jentelogo. Nor Freeski claimer at de skal satse mer på jenter fremover, sier Støre.

Se film:

Publisert 13. november 2013 kl 11.54
Sist oppdatert 13. november 2013 kl 11.54
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen