— De to avgangsstudentene, Bjørn Sætnan og Peter S. Callister, har siden nyttår jobbet med utviklingen av en ny dunjakke for Mountology. Mekanisk strekktesting, termisk fotografering med infrarøde kamera og avanserte isolasjonsmaterialer utviklet i samarbeid med NASA er bare noen av stikkordene, heter det i en pressemelding fra gutta.
Selv om Mountology er en sylferskt firma, er de så ambisiøse at de akter å ta opp kampen med Norrøna og Bergans, som er storebrødrene i Norge av denne typen utstyr. Bjørn Sætnan sier Mountology satser på å ha en større kolleksjon klar for lansering til høsten.
— Vi er i første omgang engasjert for å lage dunjakka, men det kan hende vi skal bidra til resten av kolleksjonen deres også, sier han.
— Hva skiller dunjakka dere har designet i forhold til andre dunjakker?
— Det er litt vanskelig å svare på, men vi mener den er bedre på alt. Det er ei teknisk nærmest perfekt dunjakke, som er myntet på norske vinterforhold. Den kan brukes på kaffebar i byen og langt til fjells i kaldt vær.
Et prototype er i ferd med å bli ferdig i fabrikken i Kina i disse dager, men tidligst i høst kan jakkene kjøpes i butikken.
Mountology, som altså blir dunjakkas merkenavn, drives av de to gutta Thomas Kirke og Petter Ulfeng, I pressemeldinga heter det at Ulfeng har "lang erfaring fra ekstrem alpinisme. Vinteren 2007 var han klinisk død i omtrent 2 minutter, bare 650 meter under toppunktet på Aconcagua, Amerikas høyeste fjell."