Markedets letteste?

På en hemmelig karbonfabrikk i Italia håndlages superlette, norske frikjøringsski som selges fra en nettbutikk i Nord-Troms.

Sist oppdatert 5. september 2013 kl 08.15
MÅNELYST: Dette er de norskdesigna skiene som skal være blant de letteste, brede skiene som er å oppdrive.
MÅNELYST: Dette er de norskdesigna skiene som skal være blant de letteste, brede skiene som er å oppdrive.

Hodelyktdesigner og mannen bak merkevaren Moonlight, nemlig Bjarte Hollevik, er endelig kommet i mål med skikolleksjonen sin. Moonlightskis lager både brede frikjøringsski, altmuligski, toppturski og parkski, alle med svært lav vekt.

Skum + tre

– Skiene er en slags hybrid, med trekjerne i deler av skien og en spesiell type sterkt skum i andre deler. Dette skummet er veldig sterkt og fleksibelt og gir skiene gode kjøreegenskaper selv om vekta er lav, forteller Hollevik.

Skiene lages på en spesial-karbonfbrikk i Italia, som ikke lager ski til vanlig. Delene skjæres ut for hånd og kontrolleres manuelt.

Hemmelig karbonfabrikk

– Fabrikken lager egentlig andre ting, blant annet til militæret, så derfor kan jeg ikke si så mye mer om det de egentlig gjør, annet enn at Moonlightskis er det eneste skimerket som lages på denne fabrikken. Topplaget i karbon lages ved hjelp av samme teknologi som i Formel 1-biler, sier Hollevik.    

Han forventer at All Mountain-modellen kommer til å bli bestselgeren. Med målene 136-110-124 i lengde 189 centimeter skal dette være den mest allsidige modellen. Vekta er 1550 gram. Sammenlignbare Dynafit Grand Teton veier til sammenligning 1645 gram, og da er den både litt kortere og litt smalere, men med full trekjerne.

Avansert geometri

– Hva har dere gjort for å ta ivareta kjøreegenskapene?

– Alle modellene er bygd etter de samme geometri-prinsippene. Nøkkelen til de de gode kjøreegenskapene er, i tillegg til kjernematerialet, formen på skiene, som gjør at radiusen endrer seg etter hvor mye du trykker og hvordan føret er. Dermed  fungerer skiene like bra uansett størrelse på svingen. De har altså har variabel svingradius som skapes ved at fleks, spenn og form spiller sammen.

Hollevik sier også at skiene har relativt lite rocker, for  oppnå maksimal snøkontakt. I tillegg skal sålematerialet være fra øverste hylle, alt for å oppnå maksimale kjøreegenskaper.

På lager i oktober

– Alle modellene er laget på de samme prinsippene, og alle er svært lette i forhold til sammenlignbare ski, men det er ikke sånn at parkskiene er superlette på samme måte som toppturski, sier han, som viser til gode tilbakemeldinger fra folk som har prøvd dem.

– Både Powder-redaktør Leslie Anthony og toppturentusiasten Janne Tjärnström hyller skiene etter å ha prøvd dem i forbindelse med et reportasjeoppdrag her oppe i vår, sier han.

Prisene varierer fra 7000 til 9000 kroner, og skiene kan kun kjøpes fra nettbutikk. Etter planen skal skiene være på lager fra slutten av oktober.

Mer info om Moonlightskis finner du her!

Publisert 5. september 2013 kl 08.15
Sist oppdatert 5. september 2013 kl 08.15
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen