– Det er et privilegium å være her, midt i episenteret av moderne skikjøring i Norge, melder en fornøyd Luytkis fra første arbeidsdag på NSF sine kontorer i Oslo.
– Må sminke dukka
Han startet i sin nye jobb mandag denne uka, og Luytkis´ hovedoppgaver er å gjøre freestylegrenene mest mulig attraktiv for sponsorer –og på den måten få mer penger inn i kassa.
– Arbeidsbeskrivelsen er bred, men jeg skal ikke blande meg borti det sportslige. Målet er å skape oppmerksomhet rundt sportene, og sponsorsjef er en del av jobben. Jeg er fortsatt spent på hva det dreier seg om, men det trengs cash, og skal man få inn cash må man sminke dokka, sier Luytkis.
Fokus på freeski & skicross
Luytkis ble oppfordret til å søke jobben i Skiforbundet, som i utgangspunktet var som sportssjef for skicrosslandslaget. Men stillingsbetegnelsen ble etter hvert endret, og endte som markedssjef, i hovedsak for freeski og skicross.
Stillingen er ny, og selv om Luytkis skal jobbe 100%, fortsetter han arbeidet både som daglig leder Gaustatoppen Opplevelser (GO) i eventfirmaet sitt OffBeat. Han var også sentral i etableringa av frikjøringslinja på Rjukan videregående skole.
– Freeridelinja er oppe og går nå, eventfirmaet er bare meg, og GO er såpass nært knytta til driften av banen at det går fint å kombinere, sier Luytkis.
TIL FJELLS: Fredrik Luytkis på hjemmebane på Gaustatoppen. Foto: Christian Nerdrum
Fornøyd freestylesjef
Leder av freestylekomiteen i Norges Skiforbund, Mikkel A. Berg, er veldig glad for å ha på plass Luyktis.
– Vi har sett at aktiviteten rundt disse disiplinene har tatt seg betydelig opp etter både freestyle-VM på hjemmebane, samt vinterens OL i Sotsji, og vi har fått en rekke nye samarbeidspartnere. Dette krever god oppfølging av eksisterende avtaler og inngåelse av nye. Vi opplever Fredrik både som en erfaren-, kompetent- og profesjonell person med et stort nettverk og godt omdømme i skiverdenen. Han får jobbe med kunder på et arbeidsområde han og vi brenner for, sier Berg.