Kommentarene hagla på Fri Flyts facebookside da Fri Flys meldte første april at Strandafjellet skal ta betalt for kjøring i offpistterrenget – noen fra frustrerte frikjørere som syns dette var alt for drøyt. Men hvor realistisk er egentlig et slikt system, som er en realitet i flere andre land, og ganske likt slik det foregår i USA, hvor skianleggene også har ansvar for upreparerte områder?

– Hos oss er det i hvert fall ikke realistisk med et slikt forbud. Fjellet er fritt, noe som blant annet sikres gjennom både allemannsretten og regelverket som forteller hva vi som alpinanlegg har ansvar for. Samtidig er offpistkjøring veldig viktig for oss på Strandafjellet, og vi vil gjerne fremstå som et sikkert offpistanlegg. Derfor opplyser vi gjestene våre om risikoen ved å ferdes utenfor de sikra løypene, men vi gjør ikke så mye mer, sier daglig leder på Strandafjellet, Stian Græsdal.

Han håper Norge ikke blir som for eksempel USA, hvor skianleggets ansvar strekker seg langt utenfor de preppa løypene dette medfører igjen helt andre sikkerhetstiltak, regelverk og ikke minst heiskortpriser enn vi er vant til i Europa.

– Med allemannsretten vi har i Norge er våre gjester sikret fri ferdsel. Det er dessuten helt umulig for oss å skre de enorme offpistområdene som er tilgjengelig fra heisene. Hvis folk vil kjøre utenfor de sikra løypene må de få det Vi må ikke komme dit at alle som skal ta heisen må signere to A4-ark for å få kjøre!