Forsvarer dekningen av skredulykken

– Noen ganger må det være lov å rope ekstra høyt. Det er fakta at området rundt Fastdalstinden kan være livsfarlig, og det vil vi si fra om, sier ansvarlig redaktør i Framtid i Nord, Kjetil Nielsen Skog.

Sist oppdatert 20. februar 2015 kl 14.07
– FARLIG FJELL: – Etter to dødsulykker i snøskred må det være lov å si at ferdsel i området rundt Fastdalstinden (bildet) er farlig, sier ansvarlig redaktør i avisa Framtid i Nord. Foto: Espen Nordahl
– FARLIG FJELL: – Etter to dødsulykker i snøskred må det være lov å si at ferdsel i området rundt Fastdalstinden (bildet) er farlig, sier ansvarlig redaktør i avisa Framtid i Nord. Foto: Espen Nordahl

Sjefen i lokalavisa for de seks nordligste kommunene i Troms syns ikke kritikken fra fjellguide og Lyngen-kjentmann Espen Nordahl var helt presis. Bakgrunnen er tirsdagens dødsulykke på Fastdalstinden i Troms.

– Grunnlag for å rope ekstra høyt

– Jeg vil absolutt ikke kritisere Nordahl, som selvsagt har rett i at menneskene er den viktigste årsaken til skredulykkene. Men tidlig på 2000-tallet omkom ei ung, lokal jente på akkurat samme sted som dødsulykken denne uka, og i samme periode havnet ei gruppe mellomeuropeere i et stort skred på Fastdalstinden. Heldigvis gikk det bra med dem, men det er åpenbart grunnlag for å si at man må være ekstra forsiktig på Fastdalstind. Vi har jo samme mål alle sammen –altså å unngå slike tragedier- og da må vi i avisa få lov å kalle snøen for en spade, sier ansvarlig redaktør i Framtid i Nord, Kjetil Nielsen Skog. 

Kjetil-Skog02
Kjetil-Skog02

FORSVARER DEKNINGEN: Ansvarlig redaktør i lokalavisa Framtid i Nord; Kjetil Nielsen Skog. Foto: Marius Fiskum

Skummel tid på året

Etter flere år hvor Troms har vært overrepresentert på skredstatistikken i Norge, innrømmer han at redaksjonen nå går inn i en periode hvor de er på tå hev overfor skredulykker.

– Vi har litt hjertet i halsen på denne tida av året, og skulle ønske folk var flinkere og tok mer hensyn til snøskredrisikoen. Men også at folk oftere la ut bilder og historier fra turene de ikke gikk. Vi trenger en kultur hvor vi ikke bare fokuserer på det tøffe og kule, sier Skog.

Han understreker også at Rolf Johansen, som ble intervjuet i artikkelen Espen Nordahl reagerte på, er en svært erfaren fjellmann.

– Johansen er både lokalkjent og har mange års fartstid i fjellene i Lyngen. Det er viktig at dette ikke ender som en slags profesjonskamp, sier redaktøren.

– Skifolk med bevisst på farene

Samtidig sier han at han er mer bekymret for snøskuterførere og deres forhold til skredsikkerhet enn skikjørere. Skog har skrevet på lederplass i avisa at kjøreskolene bør vektlegge skredsikkerhet langt mer når de utdanner snøskutersjåfører.

LES OGSÅ: Skuterfører omkom i skred

– Det kan virke som skifolk er mer opptatt av sikkerhet i forhold til snøskred. Det ligger gjerne mer forberedelser bak en skitur, og skikjørerne får også et helt annet forhold til signalene fra naturen. Skuterførerne kan med letthet hoppe på skuteren og dra  av gårde i stor fart. Skiløperen forbereder turen på en hel annen måte. I tillegg eksponerer skuterføreren seg også for større risiko ved at de når over store arealer. Og på toppen av dette er det vanskeligere å vurdere terrenget i fart og de får heller ikke med seg alle lydene naturene advarer med, sier Kjetil Nielsen Skog.

Publisert 20. februar 2015 kl 14.07
Sist oppdatert 20. februar 2015 kl 14.07
annonse
Relaterte artikler
IKONISK: For mange er afterski like obligatorisk som å stå på ski når de er i fjellet.. Foto: Kalle Hägglund
Tips til de som «går all in»

Do's and dont's på afterski

jenter som klemmer og gråter
Knuste alle i Verbier

Hedvig Wessel er verdensmester!

jente med ski
Frikjøringscamp for jenter i Røldal

– Noe eget med den jentestemninga

skikjører som tar salto
Vetle Gangeskar i form

Bestemann i NC i Hemsedal

annonse

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen